Aktualności

09/03/2015
AUTOMOBILISTA 04/2015

Temat numeru: Skoda Garde/Rapid – ostatnia taka Skoda! Prawdziwy rarytas na naszych drogach Volvo 262C Bertone – mariaż szwedzkiej wytrzymałości z włoską finezją. RR Phantom II 20/25 – korzystaj tylko z najwyższego biegu! Chevelle 300 Deluxe – belgijski amerykan. Dla motocyklistów: francuski unikat Dresch 500 i CCM 350 czyli trialówka na cztery takty. Do tego MB 190 SL na sportowo i Ford Escort RS2000 wersja rajdowa!

więcej... →

W tym numerze


Moskwicz 410 na cztery!

Od czasu do czasu wśród setek ogłoszeń pojawiają się samochody mało znane szerszemu ogółowi.

więcej... →


Gażniki Webera - druga seria

Po klopotach z uzyskaniem pełnej mocy wprowadzono drugą serię.

 

więcej... →

Kolejny numer

Newsletter

Tylko u nas


Ford RS2000 - jedziemy na rajd!

Wybraliśmy Forda Escort RS 2000 Mk1 z 1973 r. Ma niezwykle bogatą historię w sporcie i  to wspaniale odbudowane i zachowane auto.

więcej... →

  • Skoda Garde/Rapid - ostatnia taka Skoda

    Radykalna zmiana koncepcji napędu Škód była w latach 60. zaskoczeniem, w 70. uciążliwością, a w 80. utrapieniem! Jednak zamiast załamywać ręce, podwinięto rękawy i zrobiono wiele, by była atrakcyjna aż do czasów aksamitnej rewolucji!

    Oficjalna premiera następcy 110R miała miejsce we wrześniu 1981 r. podczas Międzynarodowych Targów Przemysłowych w Brnie. Serię otwierającą przygotowano w największej tajemnicy w sierpniu. Produkcja seryjna ruszyła od pierwszych dni października 1981 r., a samochód nazwano oficjalnie 120 Garde. Powrót producenta do nazw własnych modeli dał się już zauważyć w sezonie 1980. Eksportowe wersje modeli 105-120 kierowane na wybrane rynki (np. brytyjski czy belgijski), nosiły nowe, bądź historyczne nazwy – Estelle, Golden, Favorit czy Rapid.

    więcej... →

  • RR Phantom II 20/25 - moc wystarczająca

    Rolls-Royce’y produkowano dla bogatej i wybrednej klienteli, nie mogły więc być zbyt podobne do siebie. Prezentujemy unikalny egzemplarz RR Phantom II odbudowany w Polsce!

    Bardzo ciekawa jest też historia zespołu napędowego silnika 20 hp opracowanego w 1921 r. Jego produkcja ruszyła w 1922 r. To niezwykle dobrze zaprojektowany sześciocylindrowy silnik z rozrządem górnozaworowym i sterowaniem popychaczowym. Jednocześnie to pierwsza jednostka RR, który posiadała oddzielaną głowicę – poprzednie to tzw. ślepaki.

    Wspomniane 20 hp to tzw. moc podatkowa, od której naliczano podatek od samochodu. Jego rzeczywista moc to 50 KM uzyskiwane z 3150 cm³, osiągane przy 3000 obr./min. 

    Co było wielkim atutem nowego silnika? Po pierwsze to, co najbardziej cenili sobie klienci – był niezwykle cichy i nieprawdopodobnie elastyczny. Wokół elastyczności silników Rolls-Royce’a 20 hp krążyło w tamtych czasach wiele dziwnych poglądów. Klienci, którzy niekiedy sami zasiadali za kierownicą, uważali, że właściwym sposobem eksploatacji tych aut była jazda wyłącznie na najwyższym biegu. Biegów niższych należało używać tylko w szczególnych okolicznościach.

    więcej... →

  • Volvo 142 i 262C Bertone

    Dwa egzemplarze Volvo, dwa spojrzenia na motoryzację, dwie wizje auta i dwa podejścia do życia!

    Zaprzeczeniem charakteru 142 R-Sport jest 262C Bertone, którym Volvo z jednej strony chciało kontynuować tradycję sportowego modelu P1800S, ale z drugiej dać klientom – zwłaszcza amerykańskim – dużą porcję komfortu. 262C jest więc nie tyle coupé, co gran turismo, określanym w USA terminem personal luxury car, czyli dwudrzwiową odmianą luksusowej limuzyny, którą można prowadzić samemu bez ryzykowania posądzenia o bycie czyimś szoferem.

    Uroda auta jest mocno dyskusyjna, ale niepowtarzalność murowana – przy 6622 egzemplarzach zbudowanych w latach 1977-1981, w większości na potrzeby rynku amerykańskiego, szansa na spotkanie drugiego takiego na ulicy jest praktycznie żadna. W Polsce jest prawdopodobnie 7 egzemplarzy, z czego 3-4 na chodzie!

    Tworząc ten model, Szwedzi zainspirowali się Lincolnem Continentalem Mark IV, którego przywieźli ze sobą Henry Ford II i jego świta, kiedy w połowie lat 70. odwiedzali zakłady Volvo. Szybko podjęto decyzję o stworzeniu podobnej klasy modelu na bazie topowych wersji serii 200, chociaż pierwsze prototypy (obecnie do obejrzenia w muzeum szwedzkiej marki) powstały na bazie modelu 164, bo serii 200 jeszcze nie było. Nosiły one oznaczenie 162C i miały rzędowy silnik 6-cylindrowy konstrukcji Volvo. Problem jednak polegał na tym, że Volvo nie miało gdzie produkować samochodu tej klasy. Linie montażowe nastawione były na produkcję masową, a przestawienie jednej z nich na wytwarzanie tak niszowego modelu oznaczałoby straty. Dlatego Szwedzi nawiązali współpracę z renomowanym włoskim studiem Bertone, które nie tylko zaprojektowało 262C, ale miało je również – w ograniczonych z założenia liczbach – produkować.

    więcej... →

 

 

Autom_4_2015.jpgbanerVeteramanastrone.jpgAN2015naMaila.jpg728x90.jpg

3 główne artykuły

Z ARCHIWUM AUTOMOBILISTY (12/2006)

Wiesław Wiatrak wspomina historię powstania Beskida!

więcej... →

RMCH 2015

W tegorocznej edycji Rally Monte Carlo Historique wystartowało 7 polskich załóg i wszystkie dotarły do mety, w tym trzy na Polskich Fiatach 125p Akropolis.

więcej... →

1. RPH raz jeszcze