Aktualności

12/07/2016
Automobilista SIERPIEŃ 2016

Temat numeru: Mercedes W123 – przydatny, ekonomiczny, niezawodny! Bitter Cd – rarytas z oplowskim rodowodem! Horch 853 Sport Cabriolet – legenda ośmiocylindrowych rzędowych silników Horcha; Cadillac seria 67 – luksusowy samochód użytkowy; historia żerańskiej montowni – czyli wyprodukowane w „stodole” oraz ostatni zryw FSO – Polonez Caro. Dla motocyklistów: Gazela – porady dla remontujących i Harley 1JD 1200 w służbie państwowej! Do tego wszystko o smarowaniu oldtimera i nowe technologie w odtwarzaniu części auta!! Relacje z imprez, w tym StarDrive 2016, Classica Mierzęcin, Rajd Nowodworski i jak sprzedają oldtimery w Wielkiej Brytanii.

więcej... →

W tym numerze


Kto smaruje...

Wszędzie tam, gdzie olej nie nadaje się jako środek smarny, używane są smary. Dziś często w postaci „raz na zawsze”, jednak kiedyś konieczne było ich regularne odnawianie. „Przesmarowanie auta” stanowiło ważny element codziennego dbania o pojazd. Zapraszamy do podróży przez królestwo smarów i smarownic.

więcej... →


Filtry kabinowe

To, że podczas jazdy możemy czuć się bardziej zmęczeni, niekoniecznie musi zależeć od natężenia ruchu czy warunków na drodze. Przyczyną może też być panująca na pokładzie „gęsta atmosfera” lub po prostu... zanieczyszczone powietrze. A swoją drogą, doczekaliśmy czasów, kiedy samochód musi chronić swoich pasażerów przed środowiskiem naturalnym!*

 

więcej... →

Kolejny numer

Newsletter

Tylko u nas


Wyprodukowane w "stodole"

Dla większości „stodoła” to nieodzowny w każdym gospodarstwie rolnym budynek gospodarczy do przechowywania zboża, słomy i siana. Dla niektórych to działający od kwietnia 1956 r. charyzmatyczny warszawski klub studencki – oficjalnie Centralny Klub Studentów Politechniki Warszawskiej „Stodoła”. Dla pracowników FSO to jeszcze do niedawna jeden z najstarszych i mimo braku ciekawych wątków architektonicznych doskonale rozpoznawalny budynek na terenie fabryki, od zawsze kojarzony z Syreną.

 

więcej... →

  • W pogoni za Gazelą

    Czy była ładna? Rzecz gustu, ale w połowie lat 60. była awangardą, podobnie jak nasz Junak M14 i Tarpan M16 z WFM. W zagranicznych motocyklach więcej można było znaleźć „smaczków” konstrukcyjnych niż rewolucyjnych kształtów. W Gazeli znajdziemy więcej nowinek stylistycznych niż technicznych, z całym szacunkiem dla jej silnika.

    więcej... →

  • Cadillac seria 67

    Cadillac serii 67, choć nie ułomek, blednie przy „Superfortecy” B-29. Ma „zaledwie” 5,79 m długości, gdy Boeing mierzył przeszło 30 m przy rozpiętości skrzydeł przekraczającej 43 m. Bombowiec rozwijał prędkość maksymalną ponad 600 km/h, a przypominający go trochę kształtem „bombowy” Cadillac – ok. 140 km/h. Obie maszyny walczyły po stronie aliantów, lecz jako obiekt kolekcjonerski auto ma przynajmniej jeden atut, którym przewyższa samolot: jest rzadsze. W roczniku 1941 zbudowano tylko 922 egzemplarze wszystkich odmian serii 67, gdy B-29 powstało 3970. Poza tym Cadillaca łatwiej zaparkować.

     

    więcej... →

  • Horch 853 Sport Cabriolet

    Legenda mówi, że ostatecznym testem jakości 8-cylindrowych silników Horcha było ustawianie na nich podczas kontroli na hamowni monety o nominale 5 RM. Jeśli w czasie pracy pozostawała w pionie, montowano je na podwoziu.

     

    więcej... →

 

 

_vokl_08_2016Autom.jpgZlotkabrio_462x600.jpgPlakatZlotMilitarny2016_800x545.jpgplakat4walbrzych_426x600.jpgRAJD-plakat2016-M.jpg728x90.jpg

3 główne artykuły

Z ARCHIWUM AUTOMOBILISTY (12/2006)

Wiesław Wiatrak wspomina historię powstania Beskida!

więcej... →

Giełda oldtimerów w Wlk. Brytanii

Giełdy samochodowe to dość specyficzne miejsca. Przesycone unikalnym folklorem place, od lat są mekką dla łowców okazji i weekendową rozrywką dla „znawców tematu”. Wszystko przy zapachu pieczonej kiełbasy i akompaniamencie szczekania giełdowego radiowęzła. Czy w takiej atmosferze można handlować arystokracją motoryzacji, jaką są niewątpliwie samochody zabytkowe? Okazuje się, że tak!

więcej... →

StarDrive 2016 czyli Mercedesy w Gdańsku

Po raz drugi w swojej 15-letniej historii Klub Zabytkowych Mercedesów Polska zawitał nad Bałtyk. Tym razem do Gdańska, ale najważniejsze trasy rajdowe zostały poprowadzone na Kaszubach. Kto po nich jeździł to wie, że są niezwykle ciekawe i malownicze – wiadomo Szwajcaria Kaszubska.