Aktualności

17/11/2016
200. Automobilista!!!!!

Numer dwusetny: 200 – magiczna liczba w nazwach aut! Pokazujemy Mercedesa 200 W115, Forda RS200, Skodę 200RS, Mercedesa 200 W21, Messerchmitta KR200, Packarda 200, Stara 200, Maserati 200s, Mitsubishi L200, Nissana 200. Jednoślady z dwusetką: Sokół 200, Ogar 200, Vespa 200 Rallye. Rewelacja numeru: FIAT GTJ – skrzydlaty Fiat w wersji wyścigowej!!!

więcej... →

W tym numerze


Messerchmitt KR 200

Powojenne czasy wymuszały produkcję z dzisiejszego punktu widzenia „dziwnych” pojazdów, a właściwie konstrukcji znajdujących się pomiędzy samochodem a motocyklem. Jednym z nich był Messerschmitt KR 200. W naszym zestawieniu „dwusetek” nie mogło zabraknąć także przedstawiciela pojazdów biednej, powojennej Europy. Szczególnie wiele powstało ich w Niemczech, gdzie kilka dużych fabryk zbrojeniowych czy lotniczych musiało szybko znaleźć masowe produkty pozwalające na przetrwanie po ograniczeniach, jakie nałożyli alianci na produkcję zbrojeniową. Za wytwarzanie takich toczydełek wzięło się BMW kupując włoski projekt Isetta. Heinkel Flugzeugwerke opracował własny „kabinenroller” Typ 153 i 154. Była też plastykowa Fulda i wiele innych.

więcej... →


Filtry kabinowe

To, że podczas jazdy możemy czuć się bardziej zmęczeni, niekoniecznie musi zależeć od natężenia ruchu czy warunków na drodze. Przyczyną może też być panująca na pokładzie „gęsta atmosfera” lub po prostu... zanieczyszczone powietrze. A swoją drogą, doczekaliśmy czasów, kiedy samochód musi chronić swoich pasażerów przed środowiskiem naturalnym!*

 

więcej... →

Kolejny numer

Newsletter

Tylko u nas


Batmobil z OBR-u - Fiat GTJ

„Patrzcie! To nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo!” – ten cytat z Barejowskiego „Misia” najlepiej ilustruje tło towarzyszące bohaterowi naszej opowieści. Zrodzony na podwalinach propagandy sukcesu, mógł otwierać oczy niedowiarkom. Wyglądem niewiele odstawał od BMW E9 CSL, a oficjalne dane techniczne mogły wywoływać wypieki na twarzy. Dziś, po 40 latach Fiat GTJ nadal wywołuje wielkie emocje, tym razem dzięki inicjatywie Łukasza Waisa, który postanowił przywrócić jego legendę.

więcej... →

  • Sokół 200

    Ze względu na specyficzne warunki eksploatacji motocykli w Polsce, panowało przekonanie, że popularne i tanie pojazdy z silnikami 100 ccm nie są najwłaściwszą propozycją dla średnio zamożnego odbiorcy krajowego. Dlatego też wiosną 1937 r. w Dziale Motocyklowym Biura Studiów PZInż. rozpoczęto prace konstrukcyjne nad motocyklem wyposażonym w silnik o pojemności 200 ccm.

    więcej... →

  • Mercedes 200 W21 - listopadowa historia

    Najstarszą „dwusetką” w jubileuszowym wydaniu „Automobilisty” jest 83-letni Mercedes z bardzo ciekawą historią, który pochodzi z krótkiej serii wytwarzanej w latach 1933-36. Był rozwinięciem modelu 170 W15 również z sześciocylindrowym silnikiem o pojemności 1690 ccm.

     

    więcej... →

  • Vespa 200 Rally

    Dla jednych najlepsza Vespa w dziejach, dla innych tylko odgrzewana wersja dawnych szlagierów. Wielka kreacja czy jedynie kreacja wielkości? Spór nie do rozstrzygnięcia, lecz z dzisiejszej perspektywy werdykt nie ma już żadnego znaczenia.

     

    więcej... →

 

 

OkladkaAutomobilista12.2016Amala.jpgAutomobilista12_2016200_bmala.jpg728x90.jpg

3 główne artykuły

Z ARCHIWUM AUTOMOBILISTY (12/2006)

Wiesław Wiatrak wspomina historię powstania Beskida!

więcej... →

Maserati 200

Większość ludzi nazwie go „Ferrari”. Co „błyskotliwsi” powiedzą nawet, że to legendarna Testa Rossa. Tymczasem dla naszego bohatera będzie to zwyczajna obelga. Nie dość, bowiem że powstał sporo wcześniej niż wyścigówka z Maranello, to jeszcze został zaprojektowany przez firmę, która ma o wiele dłuższe tradycje niż Ferrari.

więcej... →

Packard 200

Nad Packardem jesień rozpostarła się tęskną mgiełką u progu lat 50. Jej najcieplejsze, najbardziej słonecznie dni marka zawdzięcza zapomnianej serii 200.