Zaloguj się
Ważne pytania
Powodów do stania się posiadaczem zabytkowego pojazdu może być kilka. Najczęściej to fascynacja dawną stylistyką czy techniką oraz ucieczka od współczesnych pojazdów, których budowa jest coraz mniej zrozumiała i które stają się coraz bardziej podobne do siebie. Drugi to cel inwestycyjny – wiele z pojazdów wydaje się być dobrą lokatą kapitału i często nią jest. Jest też cel pośredni łączący dwa wyżej wymienione powody. Kupię – wyremontuję, pojeżdżę, nacieszę się i potem sprzedam, za co najmniej tyle, ile włożyłem. To jest możliwe, ale tylko jeśli mamy doświadczenie i bardzo dobre rozeznanie w rynku.
Zanim zdecydujemy się na jakikolwiek ruch zakupowy, powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie, gdzie nasz obiekt będziemy przechowywać / garażować. Możliwości są różne, ale miejsce pod gołym niebem jest wykluczone, nawet jeśli jest to traktor czy autobus. Z wielkości miejsca garażowania musi też wynikać wielkość pojazdu, jaki będziemy mieli. Często piękne amerykańskie krążowniki nie mieszczą się w typowych polskich garażach, ale motocyklowi wystarczy kąt w takim garażu.
To jedno z najważniejszych zagadnień, co jest oczywiste. Ceny pojazdów, tak na rynku międzynarodowym, jak i krajowym uzależnione są od stanu pojazdu i to nie tylko technicznego, ale też prawnego i dokumentacji historycznej. Zanim cokolwiek zdecydujemy, musimy przez jakiś czas obserwować sytuację rynkową i cenniki renomowanych firm (niestety nie obejmują one pojazdów polskich). Ceny na aukcjach internetowych to tylko wycinek naszych studiów, bo najczęściej nie poznajemy rzeczywistych cen transakcyjnych. Okazje zdarzają się niezwykle rzadko i ocenić je możemy tylko mając dobre rozeznanie w rynku. Pozory mylą, bo czasem na ceny ma wpływ też moda na określony typ czy model. Kupowanie pojazdów przeznaczonych do remontu to oddzielny rozdział, dlatego będzie o tym dalej.
To jeden z często zaniedbywanych momentów przed podjęciem decyzji zakupowej. Jeśli nie mamy zaufanego doradcy, to obowiązkowe jest zapoznanie się w możliwie najszerszy sposób z wszelką dostępną literaturą na temat interesującego nas pojazdu. Pożytecznym dodatkiem może być też śledzenie mediów społecznościowych i forów, ale tu zalecam wielką ostrożność, bo opinie są często budowane na zasadzie „każda pliszka swój ogonek chwali” i dużych emocji, a te są złym doradcą przy zakupach. Czyli czytać na temat wszystko, co się da!
Grupy wiekowe oldtimerów i ich cechy
Najstarsze oldtimery (samochody, bądź motocykle) z okresu pionierskiego lub nieco późniejsze klasy vintage, występują w naszym kraju bardzo rzadko. Niezwykle trudno jest ustalić ich oryginalne wyposażenie, a zdobycie części zamiennych graniczy z cudem. Przy remontach należy się liczyć z koniecznością dorabiania wielu elementów w bardzo wyspecjalizowanych warsztatach, np. drewnianych kół. Ogumienie jest w większości przypadków dostępne, ale drogie ze względu na śladową skalę produkcji.
Jazda tymi pojazdami w normalnym ruchu jest bardzo trudna, a kierowanie jest wyzwaniem. Trzeba się liczyć z koniecznością dowożenia pojazdów na imprezy na lawetach. Nagrodą jest zawsze ogromne zainteresowanie ze strony widzów, mediów oraz częste wyróżnienia na pokazach, a także uznanie przyjaciół za podołanie tym wszystkim trudom. Ceny tych pojazdów są ustabilizowane od lat i poza nielicznymi wyjątkami relatywnie umiarkowane.