Zaloguj się

Opony do zabytków – praktyczny przewodnik

Typy ogumienia

W praktyce spotyka się następujące systemy ogumienia:

 

  • opony fartuchowe – ang. beaded edge, niem. wulstreifen – stosowano je do mniej więcej końca lat 20.;
  • opony typu straight side – (brak polskiego nazewnictwa) montowane głównie w pojazdach amerykańskich o rozkładanych obręczach do początku lat 30.;
  • opony diagonalne zwane w Polsce także drutowymi, ang. crossply tires, niem. diagonal reifen – to opony popularne do połowy lat 70.;
  • opony radialne znane od lat 40., stosowane powszechnie od połowy lat 60. Z racji swych parametrów i własności zdominowały rynek do dzisiaj
Opony do zabytków – praktyczny przewodnikOpony do zabytków – praktyczny przewodnik
Opony do zabytków – praktyczny przewodnik

Opony dętkowe i bezdętkowe

Opony bezdętkowe, niezależnie radialne czy diagonalne, wymagają obręczy o specjalnym profilu. Od lat 50. wiele marek stosowało ogumienie bezdętkowe, znacznie bezpieczniejsze i wygodniejsze w użytkowaniu. Niektórym zdarzało się cały sezon przejeździć z gwoździem w oponie. Jeżeli jednak nasze obręcze są skorodowane lub nierówne, mogą być problemy z użytkowaniem opon bezdętkowych. Nie ma żadnych problemów, jeżeli zastosujemy do nich dętki.

 

Czytaj więcej w Automobiliście! 

 

 

 

Polityka Prywaności