Zaloguj się

King of the Road – Harley z Japonii!

Japońska pomoc

Harley-Davidson – jeden z dwójki czołowych wytwórców motocykli w USA też nie uniknął tego losu. O ile w roku 1929 sprzedał około 24 tys. motocykli, to w 1932 było już ich tylko 3700! Na kłopoty ze zmniejszonym rynkiem nałożyły się też problemy techniczne z wprowadzonym w 1929 dużym modelem VL, który zaprojektowano w całości od nowa, co naturalnie stało się źródłem problemów. Choroby „wieku dziecięcego” dotykają wszystkie konstrukcje, nie tylko motoryzacyjne. W tym wypadku, model VL – cięższy i solidniejszy od poprzednika, czyli modelu JD – miał problemy głównie z układem napędowym. Firma HD natychmiast zareagowała, ale wiązało się to z dodatkowymi kosztami, co pogłębiło jej kłopoty finansowe, ale zmieniło też postrzeganie nowego motocykla. Jego V-twin o pojemności 74 c.i. czyli 1200 ccm dysponował mocą około 28 KM i okazał się bardzo trwały i odporny na długotrwałe obciążenia. Niestety, to nie zmieniło sytuacji finansowej przedsiębiorstwa.

Nie wiadomo do końca, czy to japoński „biały wywiad” czy inne czynniki spowodowały, że jak z nieba spadli, a właściwie przyjechali do Milwaukee przedstawiciele japońskiej firmy Sankyo Seiyaku z zadaniem zakupu licencji na ciężki motocykl, w dalszym planie przewidziany dla Armii Cesarskiej. W rezultacie podpisano umowę licencyjną na model VL. Już w roku 1933 Amerykanie dostarczyli do miejscowości Kita-Shinagawa dokumentację, niezbędne maszyny i wiele elementów motocykli przeznaczonych do montażu pierwszych egzemplarzy. Transakcję licencyjną oraz budowę zakładu sfinansowała armia japońska poprzez zewnętrzną spółkę, zapewne w celu nieujawniania głównego celu zakupu.

 

 

King of the Road – Harley z Japonii!King of the Road – Harley z Japonii!
King of the Road – Harley z Japonii!

Trzeba przyznać, że Japończycy bardzo szybko opanowali produkcję motocykla włącznie z silnikiem i zespołem napędowym. Firma wytwarzająca przyjęła wtedy nazwę Rikuo Naineki KK. Pamiętajmy, że cały przemysł Japonii był bardzo mocno nastawiony na produkcję zbrojeniową i wytwarzane tam samoloty, okręty, sprzęt strzelecki i artyleryjski były na najwyższym poziomie, czego nie można było powiedzieć o rodzimej produkcji na rynek cywilny.

Kilka słów o sytuacji polityczno-gospodarczej Japonii od początku lat 30., która nie przeszkodziła Amerykanom w dostarczeniu licencji na nowoczesny ciężki motocykl. W tym czasie w Japonii zaczęły dominować siły nacjonalistyczne i polityka agresji w celu zdobycia nowych terytoriów. W roku 1931 okupująca Koreę Armia Kwantuńska zajęła Mandżurię i utworzyła tam marionetkowe państwo Mandżukuo. Okupacja Korei to to oddzielny rozdział historii zupełnie nieznanej w Polsce. Nastroje militarystyczne w Japonii rosły wraz z takimi sukcesami i planami wypędzenia Europejczyków z Azji. Nie możemy jednak dzisiaj oceniać decyzji Amerykanów w sposób ahistoryczny, bo i decyzje gospodarcze tamtych trudnych czasów stawiały wyłącznie na zysk i przetrwanie, ale w bardzo krótkiej perspektywie.

 

Czytaj więcej w Automobiliście 11/2020! 

Polityka Prywaności