Zaloguj się

Porsche 962 – reaktywacja

To była niespodzianka – szybkie zaproszenie od Porsche Polska i kilkugodzinne spotkanie w Weissach, podczas niezwykłego wydarzenia. Nazwa tej miejscowości jest dobrze znana entuzjastom wyścigów samochodowych i marki Porsche, bo tu jest zlokalizowany oddział sportu.

Tutaj też w 2019 r. został zaakceptowany pomysł przywrócenia do pełnej oryginalności historycznego już bolidu 962C. To właśnie na nim dokonywano praktycznych prób mocno już dopracowanej przekładni PDK (Porsche Doppel Kuplung) czyli skrzyni dwusprzęgłowej. Opisywaliśmy ją w naszym wydaniu specjalnym poświęconym marce Porsche, ale przypomnę w najogólniejszy sposób, że jest to przekładnia składająca się właściwie z dwóch skrzyń biegów, w której w drugiej ze skrzyń „zapięty” jest już wyższy bieg i tylko czeka na podłączenie drugim sprzęgłem do napędu. Uzyskuje się w tym czasie nadzwyczajne przyspieszenie zmiany biegów, co przekłada się na ogromne zwiększenie przyspieszeń samochodu.

Dodatkowym powodem, dla którego warto było przywrócić na tor ten oryginalny egzemplarz 962C (numer 005), był fakt, że projektanci jego mechaniki i nadwozia oraz kierowca wyścigowy, który nim zwyciężał 34 lata temu, są w znakomitej kondycji. Konstruktor Norbert Singer, designer Robert Powell i kierowca Hans Joachim Stuck byli na miejscu. Ten ostatni to też spory kawał niemieckiego motorsportu – syn słynnego przedwojennego kierowcy Hansa Stucka (, z pochodzenia Szwajcara, urodzonego w 1900 r. w Warszawie!), który pierwszy raz zdobył mistrzostwo Niemiec w 1972 na Fordzie Capri RS 2600 i potem wielokrotnie startował w niezliczonej liczbie wyścigów.

Kilkuosobowy zespół z działu  Historic Motorsport sprowadził z magazynów Muzeum Porsche ten historyczny egzemplarz H.J. Stucka i w ciągu kilkunastu miesięcy dokonał jego reaktywacji. Samochód po skonstruowaniu był kilkakrotnie przerabiany, koniecznym więc było przywrócenie oryginalnego stanu, w tym przywrócenie kolorystyki wraz z napisami reklamowymi z 1987 r. To pozornie wydaje się proste, ale proste są tylko rzeczy zrobione.

 

Porsche 962 – reaktywacjaPorsche 962 – reaktywacja
Porsche 962 – reaktywacja

Silnik i zespół napędowy

Sześciocylindrowy bokser, o pojemności 3litrów, chłodzony cieczą, zasilany wtryskiem Bosch Motronic i wyposażony dwie turbosprężarki zapewniał moc 600 - 640 KM. Bardzo lekka aluminiowa konstrukcja okazała się niezwykle wytrzymała i długodystansowe wyścigi były jej nie straszne. Wspomniana przekładnia PDK była sterowana przyciskami na kierownicy, a nie komputerem jak dzisiaj. Całość napędu była umieszczona centralnie. Potężne intercoolery, chłodnice cieczy i oleju opływał naturalny strumień powietrza, bez wymuszenia.

Pod maską mocno rzucały się w oczy zawory redukujące ciśnienie powietrza dolotowego do silnika. Zostało to zrealizowane tradycyjnie, metodą upuszczania spalin zaworem bocznikującym na dolocie do sprężarki, ale wszystko oczywiście bez tłumienia wydechu. Jak opowiadał główny konstruktor, oprócz niezawodności napędu projektanci musieli też walczyć o każdy kilogram zbędnej masy, a nadwoziowcy o zminimalizowanie oporów powietrza i kształty spoilera. Odtworzenie, nieprodukowanego już od trzydziestu lat zespołu napędowego udało się znakomicie i wkrótce mogliśmy się przekonać, że był to kawał profesjonalnej roboty.

Polityka Prywaności