Zaloguj się

911 Turbo – ewolucja charakteru

Historia wprowadzenia do produkcji pierwszego seryjnego Porsche z turbodoładowaniem łączy się pracami działu sportu na początku lat 70. Dział ten obok prac związanych ściśle z rozwojem konstrukcji wyczynowych, zajmował się również pomocą w rozwiązywaniu niektórych problemów dotyczących aut seryjnych.

W fabryce zdawano sobie sprawę z ograniczeń chłodzonych powietrzem silników o względnie małej pojemności. 210 KM było szczytowym wynikiem silnika 2700 ccm z modelu RS z 1973. Przy zachowaniu chłodzenia powietrzem nie dało się zastosować wielozaworowej głowicy i możliwości dalszego podnoszenia mocy zostały wyczerpane. Na szczęście dział sportu pracował nad wyczynowymi silnikami turbodoładowanymi. Jeden z nich chciano zastosować w wyścigowym modelu 917/30. Prowadzono także prace nad turbodoładowanym silnikiem przeznaczonym dla Formuły 1 o pojemności 1500 ccm. 

W trakcie prac nad wyścigową serią 911, ze względów homologacyjnych, powstała konieczność zbudowania krótkiej, liczącej 400 sztuk serii pojazdów drogowych. Porsche obawiało się trudności ze znalezieniem klientów na te auta, gdyż powstałe dwa lata wcześniej pierwsze europejskie turbo, czyli BMW 2002 Turbo, nie odniosło spodziewanego sukcesu i po kilkunastu miesiącach zostało wycofane z oferty. Dodatkowo szalejący w tamtym czasie kryzys paliwowy utrudniał podejmowanie bardziej szalonych i nie do końca racjonalnych decyzji zakupowych.

            Niemniej zainteresowanie klientów było bardzo duże mimo niezwykle wysokiej ceny (65 tysięcy DM), przewyższającej cenę nowego Ferrari 308! Przez pierwsze lata wyprodukowano łącznie 281 sztuk 911 Turbo. Samochód wyposażony był w trzylitrowy silnik, który dzięki turbosprężarce KKK generował moc 260 KM. Miał powiększony układ hamulcowy oraz bardziej wytrzymałą skrzynię biegów. Decyzja o zainstalowaniu czterobiegowej skrzyni nie była do końca trafiona. Przydałby się dostępny w wolnossących modelach piąty bieg, który byłby lepiej dopasowany do charakterystyki silnika.

 

 

911 Turbo – ewolucja charakteru911 Turbo – ewolucja charakteru
911 Turbo – ewolucja charakteru

Porsche bardzo szybko rozpoczęło prace nad modernizacją 911 Turbo wprowadzając powiększony o 10 procent silnik, który dzięki zastosowaniu chłodnicy powietrza – tzw. intercoolera – zwiększył swą moc do 300 KM. Jednostka o pojemności 3,3 l była montowana również w kolejnej generacji turbo opartej na serii 964. Pod koniec produkcji wprowadzono powiększoną pojemność 3,6 l, a moc wzrosła do 360 KM. Szczytowym osiągnięciem tego silnika była kolejna generacja – 993, w której udało się przekroczyć barierę 400 KM (dokładnie 408) i w znaczny sposób poprawić trakcję auta, dzięki zastosowaniu po raz pierwszy napędu na cztery koła. 

Prawdziwa rewolucja nastąpiła z końcem lat 90. W 1997 r. zadebiutował wzbudzający mnóstwo kontrowersji model 996. Krytykowano go za wygląd, zwłaszcza przednich świateł oraz co najważniejsze – zmianę koncepcji chłodzenia silnika z powietrznej na wodną. Zarzucano pozbawienie nowej jednostki charakteru poprzez radykalną zmianę brzmienia. 

W 1999 r. pojawiła się wersja Turbo, a później Turbo S o mocach odpowiednio 420 i 450 KM. Pamiętam, że miałem wtedy okazję przetestowania mocniejszej wersji z manualem podczas jednej z pierwszych imprez Porsche Experience. Auto robiło naprawdę dobre wrażenie w porównaniu ze zwykłymi Carrerami! 

 

 

Czytaj więcej w Automobiliście 10/2020! 

 

 

 

Polityka Prywaności