Zaloguj się

Polskie prototypy

1951 – Star N50

Nie będzie zbyt wielkiej przesady w stwierdzeniu, że w powojennej Polsce brakowało wszystkiego. Brakowało również autobusów, co miało bezpośrednie przełożenie nie tylko na komfort podróży, ale w ogóle na przemieszczanie się. By nie tracić czasu, postanowiono wykorzystać możliwie jak największą liczbę podzespołów Stara 20. Jednym z powstałych prototypów był Star N50 zdolny do przewozu 32 osób. Jedyny powstały prototyp okazał się konstrukcją niezbyt udaną. Nieco lepszy okazał się następca – Star N51.

Polskie prototypyPolskie prototypy
Polskie prototypy

1956 – Warszawa M20-U

M20-U to po prostu unowocześniona wersja dobrze znanej Warszawy M20. Wprowadzenie do produkcji takiego modelu pozwoliłoby na odświeżenie przestarzałego wozu dzięki jedynie nieznacznym zmianom technologii produkcji. Modyfikacji nadwozia dokonano bez ingerencji w strukturę nośną. M20-U od poprzedniczki różniła się mocniejszym silnikiem (60 KM, 132 km/h), sprawniejszym układem hamulcowym, układem napędowym. Inne były także elementy wyposażenia. Samochód przeszedł szereg testów, jednak nie trafił do produkcji.

 

1961 – Warszawa 203

Modernizacje Warszawy to temat na książkę. 60 lat temu stworzono trzy egzemplarze z różnymi wersjami tylnej części nadwozia. Konstruktorzy wiedzieli, że dwubryłowa sylwetka znana z Warszawy „garbuski” najlepsze lata ma już za sobą. Autorem nowej formy Warszawy był niezapomniany Cezary Nawrot (1931-2004), zaś dopracowanie detali powierzono Stanisławowi Łukaszewiczowi.

Dlaczego projektanci postanowili połączyć stary przód z nowym tyłem? Był to efekt odgórnych wytycznych, które zakładały odświeżenie Warszawy przy minimalnych wydatkach. Nowe wytłoczki? Tylko tam, gdzie to niezbędne. Rozstaw osi? Bez zmian. Nawet maska, drzwi oraz przednie błotniki miały pozostać takie same. W takim wypadku projektantom nie pozostało nic innego niż puszczenie wodzy fantazji podczas kreślenia tyłu nadwozia. Każda z trzech opracowanych propozycji różniła się tylnym pasem, klapą bagażnika, lampami, zderzakami oraz linią dachu. Prototypy były mechanicznie tożsame z Warszawą 201.

Więcej prototypów w numerze!

Polityka Prywaności