Zaloguj się

Opel Kadett B Coupé Rallye żółty biały kruk

Nazwa Kadett pojawiła się po raz pierwszy na krótko przed wybuchem II wojny światowej. W dużej mierze właśnie z przyczyn wojny mały Opel zniknął z rynku na ponad 20 lat. Powrócił w 1962 r. i odniósł międzynarodowy sukces. Niemcy wiedzieli, że żelazo trzeba kuć, póki gorące i podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie przedstawili drugą generację bestselleru, czyli Opla Kadetta B.

Nie będzie grama przesady w stwierdzeniu, że sukces Kadetta B był natychmiastowy. Już w pierwszym roku produkcja przekroczyła 105 000 sztuk. Kadett był pożądany daleko poza granicami Niemiec, dlatego mniej więcej co drugi egzemplarz trafiał na eksport. Rozchwytywanego Opla można było spotkać na drogach 120 krajów. Interesujące, że mimo tak dobrych wyników, Kadett B do dziś nie istnieje w zbiorowej świadomości jako auto globalne.

 

Tęższe B

Kadett B nieco urósł wzdłuż i wszerz, a także zrobił się odrobinę cięższy. Można powiedzieć, że zmężniał. Projektanci postarali się, by każdy potencjalny klient mógł znaleźć Kadetta dla siebie. Pojawił się zatem dwu- i czterodrzwiowy sedan, dwu- i pięciodrzwiowe kombi, nie zabrakło też fastbacka i coupé. Oczywiście nas najbardziej interesuje odmiana coupé, a ściślej, jego konkretna wersja – rzadkie Coupé Rallye.

 

Opel Kadett B Coupé Rallye  żółty biały krukOpel Kadett B Coupé Rallye  żółty biały kruk
Opel Kadett B Coupé Rallye  żółty biały kruk

Zwykły Opel Kadett nie odniósł nad wyraz spektakularnych sukcesów, ale i tak warto wspomnieć o roku 1969 i trzecim miejscu w śnieżnym Rajdzie Szwecji (lepszy okazał się tylko Saab 96 i Porsche 911) i Rajdzie Holandii (także z trzecim miejscem). Nieco gorzej, bo na szóstej pozycji wóz wylądował w Rajdzie Polski '69, który wygrał Sobiesław Zasada jadący Porsche.

Przegląd zwycięstw wersji Coupé Rallye jest dużo ciekawszy. Mamy tu sukcesy w Rajdzie Stuttgart-Lyon-Charbonnières, Tour de Luxembourg, Tour d’Europe czy klasowe zwycięstwo w Rajdzie Monte Carlo.

Wspomnijmy jeszcze o statystykach, które na wyobraźnię działają chyba najbardziej. W 1968 na 238 imprezy Rallye odniósł 222 klasowe zwycięstwa oraz zdobył 345 złotych i 287 srebrnych medali. To już jest coś! Warto pamiętać, że Rallye przeznaczone do rajdów napędzały silniki znacznie mocniejsze niż te montowane w egzemplarzach sprzedawanych w salonach.

 

W Polsce od samego początku

Kadett Piotra Nazimka to unikat. W tym przypadku nie chodzi tylko o to, że jest to rzadko występujący model. Dużą rolę odgrywa również jego historia. Posłuchajcie...

Samochody tego typu mają zwykle jedną cechą wspólną: do Polski trafiały w ramach prywatnego importu krótko po 2004 r. (przystąpienie Polski do UE), a nierzadko dopiero w ciągu ostatnich kilku lat. Kadett z naszych zdjęć pojawił się w kraju w 1970 r., a więc mniej więcej rok po zakupie. Przez całe swe samochodowe życie jeździł w okolicach Stalowej Woli. Jego właściciele, polsko-niemieckie małżeństwo, kupili go w 1969 r. u niemieckiego dilera i niemal od razu przywieźli do Polski. Po 7 lub 8 latach spędzonych w jednych rękach auto trafiło do człowieka, któremu musiało bardzo przypaść do gustu. Drugi właściciel jeździł Kadettem aż do swojej śmierci w 1996 r. Rok później Opla kupił tato Piotra.

Polityka Prywaności