Zaloguj się

Dlaczego nie Willys?

Tergo nie znajdziecie w dokumentach

Początkowo w 1945 r. i być może jeszcze w początku 1946 granice pomiędzy strefami zachodnimi i wschodnią nie były szczelnie zamknięte i wtedy doszło do ważnego zdarzenia w historii niemieckiej motoryzacji. Informacja, jaką podaję, pochodzi z prywatnych wypowiedzi i nie znajdziemy jej w oficjalnych dokumentach. Tłumaczy jednak w logicznie uzasadniony sposób pojawienie się w Ingolstadt samochodu DKW F89 i wkrótce potem w NRD – IFY F9. Obydwa auta posiadały praktycznie identyczną karoserię, ale inne zespoły napędowe – oczywiście dwusuwowe.

Według tej wersji historii, w okresie kształtowania się granic pomiędzy strefami okupacyjnymi, kilku konstruktorów z Zwickau zabrawszy sporą część dokumentacji najnowszego modelu DKW, czyli F9, opracowanego w 1938 r., udało się pośpiesznie do Bawarii, do Ingolstadt. Prawdopodobnie nie mieli dokumentacji silnika i zespołu napędowego, więc zaprezentowany w 1950 r. samochód został nazwany DKW F89, jako że posiadał nadwozie nowego modelu F9, ale zastosowano w nim nieco zmodyfikowany zespół napędowy z F8 – dwucylindrowy z poprzecznie ustawionym silnikiem. Enerdowska IFA F9 miała silnik trzycylindrowy umieszczony wzdłużnie z przodu, napędzający przednie koła. 

W NRF DKW F89 stała się zaczynem do rozwoju fabryki w Ingolstadt, a IFA F9 dość długo czekała na uruchomienie produkcji z powodu braku blach głęboko tłocznych, a potem jej produkcję przeniesiono z Zwickau do Eisenach, gdzie stała się prekursorem Wartburga. 

 

Dlaczego nie Willys?Dlaczego nie Willys?
Dlaczego nie Willys?

Od 1953 r. rozpoczęto w zakładach w Düsseldorfie produkcję modelu DKW Sonderklasse F91, wreszcie z trzycylindrowym silnikiem (średnica cylindra 71 mm, skok tłoka 76 mm, pojemność 896 ccm) o mocy 34 KM przy 4000 obr/min, będącego nową konstrukcją DKW. Wtedy też powstały pierwsze prototypy samochodu terenowego na bazie cywilnego F91.

Model F91 był produkowany do 1955 (72 600 sztuk), kiedy to wprowadzono model „Grossse DKW 3=6” F93. Nazwa „3=6” pochodziła od sloganu reklamowego podającego, że trzycylindrowy dwutakt pracuje tak dobrze jak sześciocylindrowy czterotakt. Silnik rozwijał 38 KM przy 4200 obr/min przy stopniu sprężania 6,5:1. Zaraz po nim, w latach 1957 - 59 produkowany był czterodrzwiowy model F94 z 40-konnym silnikiem (stopień sprężania 7,25:1).

 

Czytaj więcej w Automobiliście 2/2020! 

 

 

 

 

Polityka Prywaności