Zaloguj się

Mitsubishi Lancer - 6 i pół generacji Lancera

Początek lat 80. to dla koncernu spod znaku trzech diamentów dość pracowity okres. Z jednej strony współpraca z austriacka firmą Denzel AG z drugiej stworzenie RalliArt Europe i współpraca z Andrew Cowan Motorsport. By tego było mało Japończycy z sukcesami rywalizowali również w rajdzie Dakar gdzie Mitsubishi Pajero przygotowywane przez francuską firmę SBM deklasowały rywali. Nie zaniechano również aktywności na innych kontynentach. Rynek azjatycki obsługiwał japoński oddział RalliArt a by tego było mało zrestrukturyzowano oddział australijski który zapewniał doskonałe warunki badawczo rozwojowe nie tylko dla samochodów rajdowych. 

Nic o Lancerze bez… Galanta

Pomimo tak dużego zaangażowania w sport, firma nadal nie potrafiła ruszyć z miejsca po przymusowym postoju związanym z anulowaniem grupy B w najbardziej prestiżowym programie startów czyli Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata. Andrew Cowan wraz ze swoją ekipą zmuszony był czekać na decyzje dotyczącą samochodu jakim Mitsubishi chciałoby się ścigać aż do drugiej połowy 1987 roku. Wybór tym razem padł na model Galant szóstej generacji. Ponieważ przepisy dla grupy A w tamtym okresie wymagały stworzenia minimum 2500 egzemplarzy homologacyjnych to też Mitsubishi zmuszone było na przygotowanie serii drogowej aut wyposażonych w stały napęd na cztery koła i silnik będący bazą dla auta rajdowego. Flagowy wariant określony jako VR4 nie tylko posiadał napęd na cztery koła ale również system elastycznej , skrętnej osi tylnej co miało poprawiać prowadzenie przy dużych prędkościach. Do napędu Galanta VR4 użyto natomiast  silnika który pamiętał co prawda Lancera EX 2000 Turbo ale już niebawem miał stać się prawdziwą legendą.

Mitsubishi Lancer - 6 i pół generacji LanceraMitsubishi Lancer - 6 i pół generacji Lancera
Mitsubishi Lancer - 6 i pół generacji Lancera

RS czyli początki Ewolucji

Zanim jednak przystąpiono do sezonu, zespół czekała restrukturyzacja. Mitsubishi jeszcze bardziej postanowiło zacieśnić współpracę z Andrew Cowanem tworząc w Brytyjskim Rugby w ramach RalliArt Europe zespół badawczo rozwojowy. Tak też zarejestrowano w królewskich urzędach nową organizację co dawało Cowanowi o wiele lepsze warunki finansowe, zwolnienie z cła i o wiele mniejsze podatki. Prowadzenie firmy badawczej miało jednak jeden minus - brak możliwości sprzedaży produktów. To też w przyszłości używane rajdówki zamiast być sprzedawanymi do zespołów satelickich, u Cowana trafiały na złomowisko gdzie musiały być niszczone a protokoły zniszczenia dostarczano do urzędów, To tez tłumaczy niewielką ilość oryginalnych A grupowych aut zachowanych do dzisiejszego dnia. Podejście Mitsubishi Motors Corporation powodowało również konflikty na tle finansowy, bowiem Japończycy chcieli dzielić budżet po połowie rajdy Cross Country i serie WRC która absorbowała o wiele większe środki. Po wielu burzliwych dyskusjach udało się jednak dojść do kompromisu zespół stawił się z nową rajdówka na pierwszej rundzie sezonu.

 

Debiutujący w rajdzie Monte Carlo 1993 Mitsubishi Lancer RS (Nazwa Evolution została wprowadzona w połowie roku) był niczym innym jak Galantem w mniejszym opakowaniu. Za projekt nowej rajdówki odpowiedzialny był z ramienia Mitsubishi Norifumi Tojimoro a po stronie RalliArt Europę Rolland Lloyd. Zarówno silnik jak i układ napędowy pozostał praktycznie bez zmian. Zrezygnowano z elastycznego zawieszenia tylnej osi stosując w miejsce układu znanego z Galanta wielo wachaczowe zawieszenie „multilink” współpracujące w A grupowym aucie z amortyzatorami Ohlinsa. Silnik Lancera dostał nowe oprogramowanie co poprawiało przebieg krzywej momentu obrotowego. Zmiaie uległa również turbosprężarka oraz intercooler który tym razem wyposażono w system natrysku wody.  Poprawa przebiegu momentu obrotowego sprawiła, że obok znanej już 6 biegowej przekładni Xtrac wprowadzono do użycia skrzynie o pięciu przełożeniach.  Z racji wprowadzenia w sezonie 93 zakazu stosowania nakładek na przednich kołach chłodzących hamulce, wprowadzono przednie zaciski chłodzone wodą której  zbiornik o pojemności 4 litrów na rajdach szutrowych i 10 litrów na asfaltach umieszczono za fotelami załogi. Dziś może wydawać się to śmieszne ale A grupowy Mitsubishi Lancer używał kół o rozmiarze 15 cali na rajdach z luźna nawierzchnią i 16 cali na asfaltach.

Polityka Prywaności