Zaloguj się

Mercedesy Klasy S - luksus w 5 odmianach

Wprowadzona w 1972 r. pierwsza generacja limuzyn, oficjalnie nazwanych  Klasą S  (W116) stanowiła niejako nowe otwarcie w konstrukcji luksusowych Mercedesów. Przedstawiona rok temu siódma generacja S-ki (W223) skłoniła mnie do zorganizowania spotkania jej z kilkoma starszymi braćmi i tym samym do poszukania odpowiedzi na pytanie, jak dalece zmieniła się koncepcja luksusu na przestrzeni 50 lat.

Na spotkanie zostali zaproszeni przedstawiciele trzech pierwszych generacji Klasy S oraz ostatni model, który nie posiadał takiego oznaczenia (W108). Dodatkowo model 108/109 poprzez całkowitą zmianę nadwozia w stosunku do mniejszego modelu 114/115, był niejako pomostem łączącym go z nowo projektowaną klasą S. Należy bowiem przypomnieć, iż wcześniejsze luksusowe modele Mercedesa różniły się wizualnie od swych popularniejszych kuzynów długością przednich błotników oraz odmiennie zaprojektowanym układem przedniego pasa. Dotyczyło to dwóch generacji Mercedesów: W120/121 zwanego potocznie „pontonem” oraz W110/111 – „skrzydlaka”. Powodem ograniczenia liczby gości był fakt, iż najmłodsza, oprócz najnowszej, Klasa S czyli model W140 jako ostatni mieści się w kategorii youngtimerów, a późniejsze generacje postrzegane sąj uż jako samochody współczesne. Dodatkowo, począwszy od modelu W220 rozbudowana elektronika i w przypadku tylko tej serii problemy z korozją zachwiały nieco z reputacją luksusowych gwiazd Mercedesa.

Wracając do poprzedników pierwszej oficjalnej Klasy S, należy wspomnieć, że literka „S” pojawiała się wcześniej na bagażnikach luksusowych Mercedesów, podkreślając ich wyjątkowy charakter, niemniej dopiero seria W116 zyskała oficjalną nazwę – Klasa S. Przybyły na spotkanie biały W108 to niejako punkt odniesienia do rozważań na temat rozwoju innowacji i technologii limuzyn Mercedesa. Nowy model W223, biorący udział w spotkaniu, oznaczony jako S500, w rzeczywistości napędzany jest doładowanym silnikiem R6 o pojemności trzech litrów. Aby móc najobiektywniej porównać wszystkie samochody, zdecydowałem się zaprosić tylko te Mercedesy, które napędzane są sześciocylindrowymi motorami.

Mercedesy Klasy S - luksus w 5 odmianachMercedesy Klasy S - luksus w 5 odmianach
Mercedesy Klasy S - luksus w 5 odmianach

W108

Ten biały (DB050) doskonale odrestaurowany model 280S z 1968 r. należy do Bogdana Sajdaka.

Seria W108 zaprojektowana przez francuskiego projektanta Paula Bracq'a została wprowadzona do sprzedaży w 1965 r. Pięknie narysowane i bogato ozdobione chromowanymi elementami nadwozie wydaje się być nieco mniejsze od poprzednika dzięki spokojniej zaprojektowanej tylnej części zrywającej z ostro przebiegającymi skrzydłami, od których potocznie nazywano serię W111 „skrzydlakiem”. Wnętrze sprawia również doskonałe, jakościowe wrażenie. Zrezygnowano w nim z typowego dla ówczesnych Mercedesów pionowego ustawienia zestawu wskaźników, zastępując je klasycznym i o wiele bardziej czytelnym.

Pod maską pracuje najmniejszy z gamy silnikowej M130 o pojemności niespełna 2,8 litra i mocy 140 KM. Na początku seria W108 mogła być wyposażana w jeszcze mniejszy 2,5-litrowy M180, został on jednak wycofany trzy lata przed zakończeniem produkcji modelu.

Podczas spokojnej jazdy wrażenia zza kierownicy są jak najbardziej pozytywne. Przestrzeń , doskonała widoczność oraz poczucie bardzo wysokiego komfortu potrafią ująć nawet największych przeciwników aut z gwiazdą na masce. Niestety, podczas dynamicznej jazdy daje o sobie znać największa bolączka serii W108, mianowicie zastosowanie archaicznego zawieszenia opartego na tzw. osi wahliwej. Jej zmieniająca się pod wpływem obciążenia geometria utrudnia kontrolę nad pojazdem w niektórych sytuacjach.

 

Polityka Prywaności