Zaloguj się

Mercedes R129 - Wschodząca gwiazda klasyki

Za co posiadacze lubią R129?

Oprócz już dynamiki przy poczuciu bezpieczeństwa, zwracają uwagę na ponadczasową linię nadwozia, znakomity komfort podróżowania, niezawodność oraz duży wybór zespołów napędowych. To doskonałe auto do dalekich podróży z wyżej wymienionych powodów, jak i całkiem sporego bagażnika, co nie jest normą w tej klasie samochodów. Wersje europejskie pozwalają też na przewożenie dwójki dzieci na tylnym siedzeniu, w wersjach amerykańskich jest z tyłu tylko prosta ławeczka, ale nie jest to z założenia samochód rodzinny.

Mercedes R129 - Wschodząca gwiazda klasykiMercedes R129 - Wschodząca gwiazda klasyki
Mercedes R129 - Wschodząca gwiazda klasyki

Szefostwo Mercedes Classic dostrzegło potencjał tego modelu. Bardzo szybko trafił do kategorii „young classic” oraz do drugiej, jaką tam wymyślono – ALL TIME STARS. To gwarantuje mu jasną przyszłość, tym bardziej, że w tym roku pierwszy rocznik trafił już do kategorii historycznej, co zwalnia go w Niemczech z kosztownych podatków drogowych. 

Ponieważ sporo egzemplarzy R129, jakie pojawiają się na naszym rynku, pochodzi z USA zapytałem Tomasza o jego opinię o tych samochodach. 

Od trzech lat to główny rynek importowy tego modelu. W Niemczech jest już drogo, a Japonia jest prawie wyczerpana, chociaż egzemplarze stamtąd były dość bliskie europejskim. Amerykańskie wozy charakteryzują się już na pierwszy rzut oka tym, że mają wąską wnękę na tablicę rejestracyjną, dwie skale na prędkościomierzu, który ma zdecydowanie wątpliwą urodę, podobnie jak przednie lampy, dla mnie okropne. Mają też inny sposób numerowania nadwozi, nie mają z tyłu kanapy tylko ławeczkę. Detali jest całkiem sporo. Silnikowo to na ogół takie same wersje jak europejskie poza jednym wyjątkiem, ale nie będziemy tego precyzować, bo rzadko występuje. Generalnie trzeba uważać na samochody sprowadzane z USA, gdyż często są w bardzo marnym stanie. Remonty aluminiowych bloków są możliwe, ale rodzą wiele problemów i jeszcze więcej kosztów. Te bloki są bardzo trwałe, ale niestety zdarzają się problemy, np. rysy na gładzi cylindrów. Najłatwiejsze w naprawach są silniki z modelu 300, 280 i 320 R6 z żeliwnymi blokami. 

 

 

Czytaj więcej w Automobiliście 1/2020! 

 

 

 

Polityka Prywaności