Zaloguj się

Honda S800 - incredible!

Zdążyć przed ustawą…

Soichiro Honda w ciągu kilku zaledwie lat zbił fortunę na produkcji motocykli, w niewiarygodnym tempie podbił eksportowe rynki i stał się przez to w swej branży jednym z absolutnych światowych liderów. Nie mogło więc dziwić, że z biegiem lat, konkretnie wiosną 1962, zapadła decyzja o konstrukcji pierwszych samochodów tej dynamicznej i młodej marki. Wybrany moment był z politycznych przyczyn krytyczny, gdyż japoński rząd i ministerstwo przemysłu planowały w branży motoryzacyjnej restrykcyjny program gospodarczy. Ich wizja zakładała m.in. ograniczenie w 1963 r. liczby producentów samochodów osobowych do zaledwie trzech przedsiębiorstw! Uważano, że ten drastyczny krok pozwoli zahamować morderczą konkurencję i ustabilizować rynkowe ceny pojazdów.

Soichiro Honda działał więc pod niesamowitą presją czasu. Jakie były tego konsekwencje? Z jednej strony wymuszał na inżynierach szalone tempo prac, gdyż dążył do rynkowej prezentacji swych samochodów jeszcze w 1962, czyli przed momentem wprowadzenia planowanych ograniczeń. Równocześnie umiejętnie wykorzystywał swą medialną popularność i zainicjował m.in. zakrojoną na wielką skalę akcję marketingową, mającą na celu przeciągnięcie na swą stronę opinii publicznej. W rezultacie sześć milionów Japończyków wzięło udział w zorganizowanym przez Hondę konkursie polegającym na oszacowaniu ceny nowych pojazdów.

W październiku 1962 r. pierwsze samochody Hondy pokazano na salonie w Tokio, a wiosną 1963 rozpoczęto ich małoseryjną produkcję. W 1964, kiedy to wspomniany projekt rządu po burzliwych dyskusjach ostatecznie powędrował na karty historii, ekspansji Hondy nic nie stało już na przeszkodzie.

Honda S800 - incredible!Honda S800 - incredible!
Honda S800 - incredible!

Debiuty

Przyjrzyjmy się krótko tym pierwszym samochodom marki Honda. Były nimi dwa diametralnie różne pojazdy wykorzystujące maleńki silnik 356 ccm. Pierwszym z nich był filigranowy pikap T360 (T = truck), drugim zaś rasowy roadster S360 (S = sport). Ograniczenie wymiarów i pojemności skokowej wymagane było przez ówczesne japońskie przepisy w znanej do dziś kategorii „Kei-cars”, czyli małolitrażowych aut korzystających z przywilejów podatkowych i rejestracyjnych (m.in. brak konieczności udokumentowania przez właściciela posiadania miejsca parkingowego!).

Honda zawsze był wizjonerem i nie powielał technicznych kanonów. Chłodzony cieczą silnik jego pierwszych aut miał więc nie tylko 4-cylindry, ale i dwa wałki rozrządu i cztery gaźniki!!! Dzięki tej zapożyczonej praktycznie z wyczynowych motocykli technice, prototypowe S360 dysponowały mocą 24,3 kW osiąganą przy (to nie pomyłka!) 9000 obr./min. Pierwszy silnik miał średnicę cylindrów 49 mm i skok tłoka wynoszący 47 mm! Dążąc do obniżenia maski silnika, jednostki napędowe mocowano w osi podłużnej auta pochylając je o 45 stopni. W S360 zamontowano suche jednotarczowe sprzęgło i 4-stopniową skrzynię biegów (bez synchronizacji „jedynki”). Ciekawostką było zastosowanie dwóch łańcuchów w systemie przeniesienia napędu na niezależnie zawieszone tylne koła.

W pierwszych egzemplarzach eksperymentowano z różnymi materiałami karoserii, powstały m.in. wersje z nadwoziami z tworzyw sztucznych i z aluminium, w modelach seryjnych zdecydowano się na konwencjonalne ramy i stalowe karoserie. Auto miało bezsprzecznie atrakcyjny, rasowy wygląd i uchodzić mogło za miniaturę renomowanych kabrioletów produkowanych w owym czasie we Włoszech czy w Wielkiej Brytanii. Praktycznie równolegle z S360 pracowano też nad minimalnie większym roadsterem S500 (492 ccm/ 29,4kW). Wspomniane wczesne auta ważyły ok. 510-530 kg i osiągały szybkości rzędu 120-130 km/h.

Wiecej w Automobiliście!

Polityka Prywaności