Zaloguj się

Numerologia

Mach 1 zjawił się w sierpniu 1968 jako nowość rocznika 1969. Laik mógłby zapytać: po co? W gamie Mustanga nie brakowało szybkich samochodów. Wystarczyło zamówić odpowiednio mocny silnik lub zgłosić się do Carrolla Shelby’ego. Zmiany sprowokował Chevrolet Camaro z 1967, który od początku oferował silniki „small block” i „big block”. Mustang miał zrazu tylko te pierwsze. Duże silniki dodano w połowie rocznika 1968, a w 1969 rozgościły się na dobre.

Mach 1 podkreślił „nową jakość”. „Naddźwiękowa” nazwa brzmiała lepiej niż zwykłe GT, zresztą sukces tej wersji spowodował, że Mustangi GT wycofano po 1969. W erze muscle cars szybsze było wrogiem szybkiego.

Oczywiście nie każdy nabywca chciał wciskać gaz do dechy. Gamę silników Mustanga Mach 1 otwierał „small block” Windsor V8 o pojemności 5,8 l z dwuprzelotowym gaźnikiem o mocy „zaledwie” 250 KM. Opcją był 290-konny wariant z gaźnikiem czteroprzelotowym i dopiero potem zaczynały się „big blocki”: 6,4 l FE V8 o mocy 320 KM oraz topowy 7-litrowy Super Cobra Jet (sportowa odmiana FE) o mocy 335 KM, dostępny w wersji z układem Ram Air (tzw. R-code, oznaczony literą R w numerze VIN) lub bez niego (Q-code). Ram Air umożliwiał wtłoczenie do układu dolotowego większej porcji powietrza, co w połączeniu z czteroprzelotowym gaźnikiem pozwalało „spalić więcej w jednostce czasu”. Najmocniejszy i rzadki dziś pakiet Drag-Pack zawierał silnik Super Cobra Jet o mocy podniesionej do 360 KM.

Ten egzemplarz to najlepsze, co można było dostać w 1969, pragnąc połączyć wysoką moc i wygodę. Ma silnik Super Cobra Jet z układem Ram Air, automatyczną skrzynię C6 oraz most z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu Traction-Lok. Jest również wspomaganie kierownicy, hamulców i klimatyzacja. Zamówiony 10 kwietnia 1969 r., został ukończony 24 kwietnia i sprzedany 30 kwietnia. Jego autentyczność jako wersji Mach 1 potwierdza kod 63C na tabliczce znamionowej, zawierającej oprócz numeru VIN również typ nadwozia i wykończenia, kod koloru lakieru i wnętrza.

Warto przyglądać się numerom wytłaczanym na Mustangach, gdyż sporo egzemplarzy zostało z czasem „przebranych za Machy” i oznakowanie odsłania prawdę szybciej niż organoleptyczne studiowanie detali. Na początek warto zauważyć, że Mach 1 był dostępny tylko i wyłącznie jako fastback, zwany też SportsRoof.

NumerologiaNumerologia
Numerologia

Wyliczanka

Ciemna zieleń zmienia odcień w zależności od kąta padania i intensywności światła. Kamufluje go jak dzikiego zwierza. To odcień Black Jade, ciemny jadeit. Auto wygląda świeżo. Kilkanaście lat temu przeszło renowację silnika i wnętrza w warsztacie na Florydzie. Jasna tapicerka jest zgodna z oryginalną White Knit Vinyl. Wysokie, kubełkowe fotele oraz tylna kanapa Sport Deck Rear Seat ze składanym oparciem umożliwiającym powiększenie bagażnika, należały do opcji. Tak samo jak obrotomierz.

Właściciel zlecił prześledzenie historii auta wyspecjalizowanej firmie, która na podstawie numeru VIN oraz wyposażenia ustaliła, że powstał tylko jeden egzemplarz z takim, a nie innym zestawem opcji. Idąc w dół od 299 036 Mustangów z rocznika 1969, w tym 131 819 fastbacków innych niż Shelby, w tym 10 130 wyposażonych w silniki Super Cobra Jet Ram Air itd., zeszła do trzech aut z obrotomierzem, w tym dwóch z kanapą Sport Deck i jednym jedynym z oponami R70X14 z białymi napisami na bokach.

Po zastosowaniu tej amerykańskiej metody sporo aut można uznać za rzadkie lub zgoła unikatowe, co naturalnie podnosi wartość „badanego”. Lecz ten Mustang to coś więcej niż kombinacja opcji o policzalnej wyjątkowości. Otarł się o amerykańską scenę muzyczną, w dodatku tę jej część, którą można skojarzyć jednoznacznie ze stylem bycia co najmniej jednego, amerykańskiego pokolenia.

Polityka Prywaności