Zaloguj się
Alfa była pierwsza
I zbieżność tego tytułu z nazwą prezentowanego na zdjęciach Fiata nie jest dziełem przypadku. Wyczyn Yeagera rozpalił wyobraźnię nie tylko amerykańskiego społeczeństwa z dumą celebrującego sukcesy swoich rodaków, ale również wielu konstruktorów samochodów, w tym absolwenta Politechniki w Turynie Giovanniego Savonuzziego. Zatem jesteśmy już we Włoszech, a oczywistym skojarzeniem z tym krajem jest słynny wyścig dla bogatych i zuchwałych – Mille Miglia.
W 1953 r. szwajcarski dżentelmen Robert Fehlmann zwrócił się do Virgilio Conrero – włoskiego inżyniera i tunera o zbudowanie auta z myślą o starcie w 20. edycji Mille Miglia. Powstało ono na bazie Alfy Romeo 1900, w której dokonano bardzo daleko idących modyfikacji w obrębie mechaniki, a przede wszystkim nadwozia.
Za stworzenie spektakularnej karoserii odpowiedzialny był właśnie Savonuzzi, który wówczas był głównym projektantem nadwozi w firmie Ghia. Tworząc nadwozie Alfy 1900 Sprint Conrero wszystko podporządkował aerodynamice, nadwozie było wyjątkowo smukłe, lekkie i opływowe przypominające kadłub samolotu lub pocisk, a długością maski Alfa mogła zawstydzić większość amerykańskich muscle carów. Wystające tylne, pojedyncze światła przypominały wirniki turbiny. Wyjątkowa była wyoblona tylna szyba właściwie sięgająca tej przedniej, która jeszcze bardziej upodabniała auto do samolotu.
Tak, to ta Alfa była protoplastą krótkiej serii aut różnych marek z nadwoziem Supersonic autorstwa konstruktorów Ghia. Źródła nie wskazują jednoznacznie, ile Supersoników zbudowano, ale łącznie było to kilkanaście, może góra kilkadziesiąt egzemplarzy. I chociaż Alfa 1900 Sprint Conrero została rozbita i częściowo spłonęła podczas rajdu Mille Miglia, to jej wyjątkowe kształty już niedługo potem odrodziły się pod emblematem Fiata jako 8V Supersonic. Inne auta stworzone w tym stylu przez Ghia to chociażby niemal identyczny Jaguar XK120 Supersonic, Willment 427 Coupé czy Aston Martin DB 2/4 Mark II.
Fiat, choć najbardziej znany z masowych, tanich aut, to raz na jakiś czas tworzył absolutnie wyjątkowe konstrukcje, najczęściej dzięki współpracy z lokalnymi carrozzeriami i manufakturami. Niech przykładem będzie opisywany niedawno Fiat 1600S OSCA z nadwoziem Pininfariny i silnikiem konstrukcji braci Maserati („Automobilista” 10/2022). Innym bardzo ciekawym modelem było coupé zaprezentowane w 1952 r. czyli model 8V, zwany Otto Vu – wedle większości źródeł jedyny, cywilny model Fiata w historii wyposażony w ośmiocylindrowy silnik widlasty!
Jednostka była własną konstrukcją Fiata i wedle pierwotnych założeń prezesa Fiata Vittorio Valletty poczynionych w 1947 r. miała napędzać luksusową limuzynę. Głównym rynkiem dla nowego, dużego sedana były Stany Zjednoczone. Fiat miał uzasadniać ten krok jako wyraz podziękowania dla Amerykanów za zapowiedzianą pomoc w ramach Planu Marshalla.