Zaloguj się

Litera T

Rodowód samochodu sięga roku 1969. To wtedy na salonie samochodowym w Tokio zaprezentowano zjawiskowo wyglądające coupé nazwane 240Z. Choć przez lata wóz przechodził rozmaite modernizacje, to na szczęście nikt nie odważył się ingerować w proporcje udanej sylwetki.

Datsun 280 ZX wszedł do produkcji w sierpniu 1978 r. Do tego czasu po świecie jeździło już ok. 580 000 wozów serii Z. Wyprodukowanie grubo ponad pół miliona aut sportowych w ciągu 8 lat było nie lada wyzwaniem choćby dlatego, że popyt na takie samochody zawsze jest mniejszy, niż na praktyczne osobówki. Można powiedzieć, że sukcesy sprzedażowe rozochociły Japończyków skłaniając ich do ciągłego doskonalenia szybkiego Datsuna. Wystarczył rok, by na salonie samochodowym we Frankfurcie pokazał się model oznaczony jako 280 ZXTT. Jedna litera T oznaczała Turbo, zaś druga odnosiła się do kształtu dachu auta widzianym od góry (dzięki przeszklonym, odejmowanym częściom bocznym). Dach T-TOP bywa mylnie nazywany targą, gdyż zdejmuje się w nim tylko górne panele.

 

Litera TLitera T
Litera T

Cechy charakterystyczne

Wprowadzony latem 1978 r. samochód różnił się przede wszystkim nadwoziem. Zmieniona została karoseria i wystrój wnętrza. Maskę poprowadzono niżej, a znad zderzaka zniknęły poziome żeberka. Z tyłu pojawiły się większe klosze lamp. Wnętrze zyskało nowy kokpit, a tylna kanapa była teraz dzielona.

Od 1982 r. na reklamowych folderach obok marki Datsun pojawiała się także nazwa koncernu – Nissan. Była to część kampanii, która zwiastowała zniknięcie Datsuna i zastąpienie go Nissanem. Rok modelowy '83 był ostatnim w dziejach modelu 280.

Polityka Prywaności