Zaloguj się

Światowiec

Na początku lat 70. koncern General Motors we współpracy z japońską firmą Isuzu opracował jedną z pierwszych koncepcji tzw. „światowych samochodów”, które to otrzymały wspólne określenie T cars. Głównymi celami tego projektu było obniżenie kosztów projektowania i wytwarzania przez daleko idącą unifikację konstrukcji, technologii produkcji i wyposażenia parku maszynowego w zakładach GMC ulokowanych w kilku krajach różnych kontynentów. W odróżnieniu od produkowanych obecnie w wielu zakątkach globu praktycznie identycznych aut, samochody serii T poważnie się jeszcze od siebie różniły nie tylko detalami wyposażenia, ale i odmianami karoserii oraz lokalnie produkowanymi silnikami. 

ŚwiatowiecŚwiatowiec
Światowiec

Najbardziej znanymi w Europie przedstawicielami tej rodziny aut są Ople Kadetty serii C oraz nasz dzisiejszy bohater – brytyjski Vauxhall Chevette (co oznacza w luźnym tłumaczeniu „mały Chevrolet”). Spokrewnione z nimi auta masowo produkowano ponadto nie tylko w fabrykach GMC w Ameryce Północnej (m.in. jako Chevrolet i kanadyjski Acadian) i Południowej (brazylijskie Chevrolety), ale również w Japonii (Isuzu Bellett Gemini) i kilkunastu innych krajach całego świata, np. w Korei Południowej w fabryce protoplasty Daewoo. Ciekawe, że w Ameryce Południowej powstały nawet unikatowe odmiany z karoseriami wykonanymi częściowo z tworzyw sztucznych! W dalekiej Australii T cars montowano natomiast od 1975 z rodzimych i japońskich podzespołów i sprzedawano jako Holdeny Gemini.

Zaskakującym dla Europejczyków jest zapewne, że pierwszą odmianą były Chevette rodem z Brazylii, które to przedstawiono oficjalnie 24 kwietnia 1973 jako konwencjonalne dwudrzwiowe sedany. Decyzja o starcie produkcji w Brazylii była z perspektywy zarządu GMC bardzo sensowna, gdyż to właśnie tam, w kraju niedostępnym praktycznie dla wścibskich amerykańskich i europejskich dziennikarzy, nową konstrukcję intensywnie testowano w rozmaitych warunkach drogowych jeszcze na długo przez rozpoczęciem seryjnej produkcji. Pilotowe serie w Brazylii pozwalały ponadto dyskretnie dopracować ewentualne niedostatki konstrukcyjne.

Europejska premiera miała miejsce w pół roku później na stoisku Opla podczas frankfurckiej wystawy IAA. Należącego do nowej rodziny T-cars Kadetta (serii C) oferowano początkowo w wersjach 2-i 4-drzwiowych oraz jako dwudrzwiowe coupé i trzydrzwiowe kombi. Brytyjski Vauxhall był natomiast pierwszym producentem modnej w owej epoce trzydrzwiowej kombilimuzyny (hatchback) oferowanej od marca 1975. Podobne hatchbacki był też od września 1975 wersjami produkowanymi w USA, a już wcześniej, bo w maju 1975 trafiły do programu Opla jako Kadett City. 

 

Czytaj więcej w Automobiliście 12/2019! 

 

 

 

 

 

Polityka Prywaności