Zaloguj się

Prace nad 326 rozpoczęto już w 1934 r., kiedy to zdecydowano się na budowę samochodu z całkowicie nowym podwoziem i nadwoziem. Konstrukcję powierzono Fritzowi Fiedlerowi i Alfredowi Böningowi. Postanowili oni zbudować coś zupełnie nowatorskiego – ramę z elementami skrzynkowymi, tłoczonymi z blachy, o pewnych cechach nadwozia samonośnego. Na niej zaprojektowano całkiem nowe nadwozie o elementach stylistycznych, które przetrwały do początku lat 50. i stały się łatwo rozpoznawalnymi dla całej marki BMW.

Autorem projektu nadwozia był Peter Schimanowsky. Zaprojektowana przez niego osłona chłodnicy, wzorowana na poprzednich beemkach, uzyskała w 326 formę równie łatwo rozpoznawalną jak biało niebieskie śmigło w znaku fabrycznym. Warto wspomnieć, że barwy znaku czyli biały i niebieski, to barwy Bawarii. Smukłą maskę silnika i pięknie wkomponowane błotniki powtórzono w kilku następnych modelach fabrycznych. Różne firmy nadwoziowe karosujące samochody BMW w okresie przedwojennym bardzo rzadko ingerowały w tę linię.

Debiut 326 miał miejsce w lutym 1936 r. Niezwykle szybko docenili go klienci, nie tylko z powodu ładnego i modnego nadwozia, ale też znakomicie, jak na tamte lata, sprawującego się podwozia. 326 stał się też pierwszym przedstawicielem kontynuowanej do dzisiaj w Monachium filozofii wygodnej limuzyny o sportowym zacięciu.

326 to model bardzo ważny…

… w całej rodzinie przedwojennych beemek. Od niego wzięły początek modele 320, 321, 327. Te dwa ostatnie były jeszcze produkowane we wschodnich Niemczech do 1950 r. jako BMW i do 1955 jako EMW z silnikiem o lekko podniesionej do 57 KM mocy. Pod maską enerdowskiego BMW 321 w wersji jednogaźnikowej miał 45 KM, a w wersji dwugaźnikowej w BMW/EMW 340 – 55-57 KM.

Model 340 wprost bazował na BMW 326, ale przede wszystkim zmieniono atrapę chłodnicy, likwidując „nerkę”. W ciągu kilku następnych lat powstały nadwozia kombi (340-7), furgonu (340-3) czy sanitarki (340-4). Nie było wśród nich nadwozi otwartych. Tę rolę pełnił model 327 z nadwoziami produkowanymi w Karosseriewerk Dresden czyli w dawnym zakładzie firmy Gläser.

 

Karoserie

Bazowy projekt nadwozia 326 powstał w biurach BMW, ale firma zlecała wytwarzanie nadwozi firmom zewnętrznym. Podstawowym kontrahentem była berlińska Ambi-Budd, ale karoserię wykonywały również niemal wszystkie liczące się firmy nadwoziowe w Niemczech, jak Autenrieth, Baur, Gläser, Erdmann&Rossi, Drauz, Weinberger, Wendler. Jedną z najciekawszych wersji był opatentowany przez firmę Autenrieth kabriolet z drzwiami otwieranymi przez odsuwanie równolegle do nadwozia. Firma Ambi-Budd dostarczyła 10 142 nadwozia (limuzyny) przy całkowitej produkcji modelu 326 wynoszącej 15 936.

Więcej w Automobiliście!

Polityka Prywaności