Zaloguj się

Koło Ratunkowe

Tradycja budowania aut określanych dziś mianem Gran Turismo sięga w BMW lat 30., kiedy to wykorzystując elementy podwozia modeli 326 oraz 328, zaprojektowano zgrabne i zapewniające maksimum wygody dwuosobowe auto ochrzczone symbolem 327. Niestety, wysoka cena nie pomogła w wynikach sprzedaży tego modelu, a samo auto było stosunkowo rzadko widywane na drogach przedwojennej Europy. 

Koło RatunkoweKoło Ratunkowe
Koło Ratunkowe

Chociaż BMW było firmą bawarską, to produkcja modelu 327 miała miejsce w Eisenach we wschodniej części Niemiec. Nie jest zatem zaskoczeniem, że po zakończeniu wojny większość oprzyrządowania do produkcji tego modelu trafiła do radzieckiej strefy okupacyjnej. 

Na efekty nie trzeba było długo czekać, bowiem działania wojenne obeszły się z fabryką nadzwyczaj łagodnie i już w 1946 r. model 327 ponownie wyjechał na drogi. Pierwsze egzemplarze sprzedawano pod marką BMW, ale po protestach Niemiec zachodnich mających prawa do marki, zmieniono nazwę zakładu na EMW (Eisenacher Motoren Werke), a od 1952 r. dodano Volkseigenen Betrieb (VEB). 

Trzeba jednak pamiętać, że przez pierwsze trzy lata po wojnie firma BMW miała zakaz produkcji pojazdów silnikowych. By przetrwać czas zakazu produkowano więc drobne narzędzia rolnicze, garnki oraz rowery. Co ciekawe, rok po rozpoczęciu produkcji EMW, na brytyjskich drogach pojawił się Bristol 400 będący kompilacją rozwiązań BMW 326, 327 i 328.

Bawarska firma nie chciała jednak się poddać i za pieniądze zdobyte częściowo dzięki sprzedaży maszyn, już pod koniec 1948 wróciła do budowy motocykli. To właśnie ich sukces rynkowy w odbudowującej się po wojnie Europie sprawił, że decydenci koncernu zaczęli myśleć o powrocie na rynek samochodowy. 

 

Przeczytaj cały artykuł w Automobiliście 12/2019!

Polityka Prywaności