Zaloguj się

BMW / EMW 340 zamieszanie z nazwą

Historia BMW

Nieco inaczej wyglądała sytuacja koncernu BMW, który rozpoczynał działalność motoryzacyjną w Monachium. Po I wojnie światowej na mocy Traktatu Wersalskiego zmuszony został do zlikwidowania produkcji silników lotniczych. Sama nazwa firmy BMW pojawiła się w 1917 r. po wycofaniu się z działalności Karla Rappa (Rapp Motoren). Zatrudniała już wtedy kilku znakomitych konstruktorów jak np. Ferdynand Porsche, Max Friz czy Martin Stolle. Te dwa ostatnie nazwiska są dobrze znane w świecie motocyklowym.

Monachijska produkcja motocykli ruszyła w 1923 r., ale dyrekcja pod kierownictwem Franza Josepha Poppa obrała sobie za cel produkcję także małych niedrogich samochodów. Wybór padł na zakup dość znanych, jeszcze od czasów pionierskich (1899), zakładów Dixi-Werke w Eisenach. Transakcji dokonano w listopadzie 1928 r.

Warto wspomnieć, że pierwszy samochód Dixi-Werke nazywał się...Wartburg. Zaczęto je sprzedawać jeszcze w 1903 r. W 1927 Dixi-Werke rozpoczęła produkcję przejętego od Cyklon-Automobilwerke z Mylau, dużego samochodu z sześciocylindrowym silnikiem Cyklon/Dixi 9/40PS. Wytwarzano go jeszcze do 1929 r. już pod zarządem BMW.

Ważniejszym jednak w historii Dixi i BMW był zakup w 1927 r. od brytyjskiego Austina, licencji na wytwarzanie modelu Austin Seven. Pierwsze 42 egzemplarze Dixi 3/15 powstały w tymże roku 1927.

Zdarzało się przed laty, że na polskich imprezach oldtimerowych pojawiały się „dixówki” opisywane jako samochody wyprodukowane przed rokiem 1927. To oczywisty błąd. Licząca się liczbowo produkcja ruszyła dopiero w 1928. Chyba dla podtrzymania tradycji, w 1930 r. krótka seria zmodernizowanej wersji DA3 otrzymała nazwę Wartburg.

Licencja na Austina Seven wygasła w 1932, ale nawet mocno zmodernizowane w BMW egzemplarze nie bardzo już pasowały do wymagań rynku. Silnik i nadwozie zmodyfikowano siłami własnych konstruktorów i od 1932 r. nowe samochody BMW otrzymały w nazwie wyróżnik AM, co oznaczało Ausführung München czyli w wolnym tłumaczeniu Produkcja Monachium.

Rozwijająca się produkcja motoryzacyjna i wkrótce powrót do produkcji silników lotniczych spowodowały rozdzielenie działu motoryzacyjnego i lotniczego w ramach koncernu BMW. Stało się to już w 1934. Lista modeli samochodów, które wtedy produkowała BMW, obejmuje 16 pozycji, ale dla nas w tym momencie najważniejszy jest model BMW 326. Był on wzorcem do powstania już w NRD modelu 340, ale nie tylko on znalazł się wśród produkcji z Eisenach. Do tej listy trzeba też doliczyć modele 327, 321 i 325. Lista nie byłaby pełna, gdybyśmy nie dołączyli motocykli R35 i R75, popularnie nazywanego Saharą.

BMW / EMW 340 zamieszanie z nazwąBMW / EMW 340 zamieszanie z nazwą
BMW / EMW 340 zamieszanie z nazwą

Początek zawiłości

Niezbyt oczywistą w historii BMW była produkcja modelu 325. Był to samochód opracowany dla Wehrmachtu przez szczecińską firmę Gebruder Stoewer (Model R180 i Typ40), ale przy braku odpowiednich mocy przerobowych skierowany został do produkcji także w zakładach BMW i w zakładach Hanomag jako Typ 20B. Wszystkie one były budowane na tej samej bazie podwoziowej, ale z różnymi silnikami o mocy od 42 do 50 KM.

Nie jest do końca jasne, czy w zakładach w Eisenach produkowano model Stoewera R180 W czy Typ 40, którego produkcja ruszyła w 1940, a może obydwa. Różniły się tym, że R180 miał napęd na 4 koła i skręcane koła tylnej osi, a Typ 40 był jego uproszczoną wersją z napędem tylko na tylną oś i bez mechanizmu skrętu tylnej osi.

Aby jeszcze skomplikować dzieje tego auta, to w NRD w 1952 rozpoczęto produkcję takiego właśnie samochodu przeznaczonego dla NVA czyli armii NRD i policji. Powstało ich tylko 161 egzemplarzy z oznaczeniem EMW 325-3. Zastosowano w nim układ napędowy 4x4 z silnikiem 55-konnym z EMW 340. Projektem tego samochodu, niewątpliwie bazującym na tym, co pozostało po II wojnie światowej, zajęło się biuro konstrukcyjne z Chemnitz przemianowanego w 1953 na Karl-Marx-Stadt, a po zjednoczeniu powróciło do tradycyjnej nazwy.

 

Polityka Prywaności