Zaloguj się

Peugeot 163 vs Renault MT - vintage znaczy lata dwudzieste

Ostatnia dekada XIX wieku

Pomimo opatentowania silników spalinowych i samochodu w Niemczech, jego najbujniejszy rozwój w końcu XIX w. miał miejsce we Francji będącej awangardą wszelkich nowinek nie tylko w sztuce, ale i wielu innych dziedzinach życia. Bardziej konserwatywni Niemcy mniej się zainteresowali patentem Karla Benza niż Francuzi i tam właśnie jego projekt znalazł początkowo większe uznanie.

Istniejąca już od 80 lat firma rodziny Peugeot bardzo szybko zainteresowała się modną nowinką, jaką były samochody, zaś firma braci Renault powstała właśnie w tym celu. Nie byli jedyni, bo i Panhard&Levassor, De Dion Bouton, Darrac i kilku innych też jeszcze w XIX w. pomyślało o produkcji aut. Nie próżnowali Amerykanie, Anglicy i Włosi – wystarczy przejrzeć listy startowe rajdu Londyn-Brighton, w którym biorą udział auta wyprodukowane przed 1 stycznia 1905 r.

Pierwszym samochodem, który pojawił się na ziemiach polskich, był kupiony przez Stanisława Grodzkiego Peugeot Type 3. Było to w roku 1897. Wkrótce po nim pojawił się Benz Victoria. To rok wcześniej niż Louis Renault skonstruował swój pierwszy samochód. To początek firmy braci Renault, która w następnych latach rozwijała się bardzo dynamicznie.

Konflikty pomiędzy francuskimi firmami motoryzacyjnymi, a było ich wiele, spowodowały powołanie w 1909 r. Chambre Syndicale des Constructeurs d'Automobiles (CSCA) czyli związku producentów samochodów. Inicjatorami przedsięwzięcia byli Peugeot, Panhard i Renault i te firmy zdominowały rynek francuski. W tym samym roku lotnicze silniki Renault znalazły się w samolotach Breguet i Farman.

Peugeot i Renault są o tyle ciekawymi firmami motoryzacyjnymi, że przetrwały do dziś i należą do ścisłej czołówki producentów światowych. Większość firm pionierskich albo zniknęła z rynku albo została wchłonięta przez inne. André Citroën dołączył do głównych producentów dopiero po I wojnie światowej

Peugeot 163 vs Renault MT - vintage znaczy lata dwudziestePeugeot 163 vs Renault MT - vintage znaczy lata dwudzieste
Peugeot 163 vs Renault MT - vintage znaczy lata dwudzieste

Pierwsza lata XX wieku

Przełom wieków i pierwsza dekada XX w. to czas bardzo wielu ważnych wydarzeń w historii ludzkości. W 1903 r. miał miejsce pierwszy przelot braci Wright, pierwszy wyścig Tour de France, Piotr i Maria Skłodowska-Curie oraz Henri Becquerel otrzymali po raz pierwszy Nagrodę Nobla. W 1907 r. Leo Hendrik Baekeland wynalazł bakelit – tworzywo tak dobrze znane nam w motoryzacji, a Auguste Lumiére opracował metodę kolorowej fotografii. W 1909 Louis Bleriot przeleciał nad kanałem La Manche, a Robert Peary zdobył biegun północny. Dwa lata później, w 1911 r., Piotr i Maria Curie otrzymali po raz drugi Nagrodę Nobla, a Roald Amundsen zdobył biegun południowy. Odbył się też pierwszy Rajd Monte Carlo. W 1912 r. Michelin wystąpił z inicjatywą międzynarodowego numerowania dróg, a rok później Brytyjczycy opatentowali metodę produkcji stali nierdzewnej.

To tylko mała próbka wydarzeń z początku ubiegłego wieku pokazująca skalę dokonań ludzkości w tamtym okresie, przerwanym przez I wojnę światową w 1914 r.

 

Polityka Prywaności