Zaloguj się

Silnik Gnom

Silnik R01 Gnom znalazł się w sprzedaży w końcu 1955 r.  w cenie 1200 zł, przy średniej pensji 1008 zł, czyli już w zasięgu nieco lepiej zarabiających. Najtańszy motocykl WFM / WSK stanowił wydatek 7000 zł, ale nie był w otwartej sprzedaży.

Produkcja Gnoma była na wysokim poziomie technologicznym – ciśnieniowe odlewy, dobre materiały i staranne wykonanie były jego atutami. Niestety miał jedną wadę – był bardzo słaby i pod górkę trzeba było pomagać mu pedałami. Z tego powodu zmodernizowano go do wersji R01B o mocy nie 0,4 KM, ale o 50% większej, czyli 0,6 KM! Nie słyszało się narzekań na jakość Gnomów. Z tego co udało się zapamiętać, to silniki nowego typu malowano w kolorze czerwonym, a starsze były czarne. Nie ma jednak pewności czy była to reguła.

Silnik GnomSilnik Gnom
Silnik Gnom

Francuzi zaprojektowali go jako bardzo prosty silniczek dwusuwowy o najprostszym przepłukiwaniu poprzecznym, czyli z tłokiem posiadającym deflektor – zmniejszający ucieczkę mieszanki przez kanał wylotowy. Zasilany był bezpływakowym, rozpylaczowym gaźnikiem z odprowadzeniem nadmiaru paliwa do zbiorniczka. Dźwigniowe sterowanie mocą było odwrotne niż w motocyklach, czyli puszczona dźwignia otwierała przepustnicę, zaś ściągnięta ją przymykała.

Układ zapłonowy to już klasyczny iskrownik z dodatkową cewką oświetlenia. Gaszenie silnika odbywało się za pomocą dekompresatora naciskanego przez dźwignię podnoszenia silnika. Dodatkową komplikacją była pompka paliwa z przeponą napędzaną pulsacją ciśnienia w skrzyni korbowej, czyli typowo dla dwusuwów. Z tego powodu czasem trzeba było trochę popedałować zanim silnik zaskoczył. Dzisiaj ta pompka jest często powodem kłopotów z uruchomieniem, gdyż zesztywniała ze starości membrana nie pompuje paliwa. Drugim powodem kłopotów może być słabe namagnesowanie koła iskrownika.

Polityka Prywaności