Zaloguj się

Zrodzony w bólach

Pierwszymi samochodami po II wojnie wytwarzanymi w Polsce, i to własnej konstrukcji, były ciężarowe Stary 20. Zademonstrowano je jako sukces socjalistycznej pracy podczas kongresu zjednoczeniowego Polskiej Partii Robotniczej i Polskiej Partii Socjalistycznej 15 grudnia 1948 r. 

Stara modernizowano, budowano nowe modele oznaczone od 21 do 27. Wiadomo jednak było, że wszystkie biorą swój rodowód od konstrukcji z 1948 r., która to dość szybko stawała się nienowoczesna. Potrzebny był samochód o znacznie większej zdolności przewozowej określanej tzw. wskaźnikiem ładowności, czyli stosunkiem masy własnej właśnie do ładowności. Nowy Star miał mieć ładowność 6000 kg, wykazywać się ekonomiką eksploatacji, a jego nowoczesna kabina miała zagwarantować lepsze warunki pracy kierowcy i wygodę jazdy.

Zrodzony w bólachZrodzony w bólach
Zrodzony w bólach

Konstruktorzy z Fabryki Samochodów Ciężarowych w Starachowicach zaprojektowali prostą w rysunku i estetyczną kabinę. W jej kształcie było mało zaokrągleń, by nie stosować skomplikowanych przetłoczeń. Jednak pewnych przetłoczeń nie można było uniknąć. Dlatego, za zgodą władzy zwierzchniej czyli Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego, zwrócono się do specjalistycznej francuskiej firmy Chausson – tej samej, która projektowała nadwozia autobusów po wojnie eksploatowanych w warszawskiej komunikacji miejskiej – z prośbą o przeanalizowanie starachowickiej dokumentacji i wykonanie wzorcowych tłoczników. One posłużyły z kolei do wykonania tłoczników potrzebnych w produkcji seryjnej.

Nowa kabina kierowcy typ 642 upodobniła Stara do wówczas wytwarzanych samochodów ciężarowych znanych europejskich producentów. Wprawdzie była na stałe montowana do ramy nośnej – przodujące konstrukcje miały już kabiny odchylane, by ułatwić dostęp do silnika – ale odznaczała się dużą powierzchnią przeszkloną potrzebną do uzyskania dobrej widoczności z miejsca kierowcy. Na przykład wprowadzono jednolitą (bez środkowego słupka), panoramiczną szybę przednią. W nowej kabinie zastosowano skutecznie działające przewietrzanie i ogrzewanie, z nadmuchem ciepłego powietrza na przednią szybę.

Drugi zespół konstruktorów z biura FSC w Łodzi opracował nowoczesną skrzynię ładunkową z blachy, zastępującą skrzynię drewnianą o dużej masie. Podłoga skrzyni pozostała drewniana, natomiast ściany boczne i tylną wykonano z ryflowanej blachy. Odbyło się to nie bez kłopotu. Do tych ryflowań, poprawnie określanych jako wzdłużne (poziome) przetłoczenia, należało zaprojektować i wykonać specjalną linię walcarek. Linię tę zaprojektowało warszawskie Biuro Projektowe Przemysłu Motoryzacyjnego 

 

 

 

 

 

Polityka Prywaności