Zaloguj się

Motorynki z PRL-u prototypy

WFM-kę, którą dostałem za dobrze zdaną maturę, przerobiłem używając części z dwóch innych motocykli i dwóch typów samochodów. Tym motocyklem startowałem w różnych imprezach popularnych i sportowych. Przy okazji startu spod PKiN do którejś „Pogoni za lisem” pierwszy raz zobaczyłem Giganta konstrukcji Zdzisława Korbeckiego. Zrobił na mnie duże wrażenie (szczególnie śmiganie w kucki dwóch rosłych facetów po Placu Defilad bez przebierania nogami). Postanowiłem zabrać się za projekt własnej konstrukcji, która przy niewielkich rozmiarach zapewniałaby wygodniejszą pozycję kierowcy i większe bezpieczeństwo w ruchu drogowym – Gigantem bałbym się wyjechać na ulice miasta…

W 1971 r. powstał projekt motoroweru składanego Mamut (nazwanego równie przekornie jak Gigant). Konstrukcja wyposażona została w silnik S-38B ZM Nowa Dęba. Wnętrze spawanej ramy stalowej wykorzystałem na zbiornik paliwa. Zawieszenie przednie ze względu na prostotę i możliwość składania oparte zostało na wahaczu pchanym z motoroweru Komar. Zawieszenie tylne to wahacz wleczony z rozpinaną do składania dźwignią pośrednią i poziomo umieszczonym pod ramą amortyzatorem. Podobne rozwiązania są dzisiaj powszechnie stosowane.

Motorynki z PRL-u prototypyMotorynki z PRL-u prototypy
Motorynki z PRL-u prototypy

W 1973 r. przyjechało do Warszawy dwóch konstruktorów z OBRPJ, by zapoznać się z konstrukcją motoroweru Mamut i ocenić jej przydatność w pracach biura konstrukcyjnego. Wynikiem tego spotkania było zlecenie na wykonanie projektu motoroweru składanego. W założeniach projektowych Romet zrezygnował z umieszczenia zbiornika paliwa w ramie ze względu na trudność zapewnienia szczelności oraz dostarczył silnik do modelu pojazdu. Zespół w składzie Tomasz Krajewski, Stefan Solik i Teresa Rosnowska - Solik wykonał projekt motoroweru w oparciu o koncepcję Mamuta ze zmianami dotyczącymi zbiornika paliwa, kierownicy i siedzenia oraz z zastosowaniem nowego napędu w postaci silnika 023 produkcji ZM Nowa Dęba.

Polityka Prywaności