Zaloguj się

Chart - spóźniony polski Simson

Lata 80., ależ się działo! Przy omawianiu historii Charta bardzo ważne jest tło, ilustracja czasów, w których powstał. Tylko poprzez przybliżenie wydarzeń minionej epoki będę mógł wytłumaczyć, dlaczego tak genialnie zaprojektowany rdzennie polski motorower nie stał się popularny i nie odniósł sukcesu.

Czy to możliwe, by kraj, który produkował ćwierć miliona motocykli rocznie, z dnia na dzień zaniechał ich wytwarzania w ogóle? Tak – ten kraj to Polska. 31 października 1985 r. definitywnie zakończono produkcję modelu M06. Powstający pod marką WSK motocykl wyposażony w silnik będący klonem  przedwojennej DKW RT125, przetrwał w produkcji bez mała 40 lat. To rekord światowy, oczywiście nie licząc modelu Bullet Royal Enfielda, który nieprzerwanie modernizowany, z produkcją przeniesioną z Wielkiej Brytanii do Indii, schodzi z linii produkcyjnej od 1931 r. do dzisiaj! Bullet to inna historia na inny artykuł, wróćmy myślami do Polski.

Chart - spóźniony polski SimsonChart - spóźniony polski Simson
Chart - spóźniony polski Simson

Nasz polski jednoślad z nieśmiertelnym silnikiem wzorowanym na jednostce napędowej z RT125 przeprojektowanej przez inż. Ferdynanda Blümke, wytwarzany był pod markami Sokół (1948-50), SHL (1948-67), WFM (1954-66) i WSK (1955-85). Jeździli nim nasi pradziadkowie, dziadkowie, ojcowie i my aktualnie delektując się wspomnieniami z życia naszych rodzin, emocjonując się rodzinnymi nostalgicznymi opowieściami, przeglądając czarnobiałe fotografie. Nasze 125-ki, z czasem 150-ki i 175-ki zmotoryzowały najpierw dygnitarzy partyjnych i wzorowych przodowników pracy osiągających ponad 150% normy, następnie zwykłych obywateli pracujących z miast i wsi, a pod koniec produkcji zalegały niesprzedane w sklepach żelaznych w każdej gminie. Niemodernizowane motocykle bo trudno nazwać modernizacją drobne kosmetyczne zmiany konstrukcyjne wszelkiego rodzaju „ptactwa” były po II wojnie światowej obiektem marzeń, w latach 70. powszechnym prostym w obsłudze sprzętem, a w latach 80. obiektem wstydu określanym jako Wiejski Sprzęt Kaskaderski. Po medialnym haśle widniejącym w reklamowych prospektach Wszędzie Szybko Komfortowo pozostał wyłącznie niesmak.

Zaniechanie produkcji motocykla było konsekwencją absurdalnych wytycznych gospodarczych, które w branży jednośladów – zarówno motocykli jak i motorowerów – sprowadzały się do takiego projektowania „nowych” modeli, by do maksimum wykorzystać części i elementy ogólnie dostępne w handlu jednośladami. Brzmi to jak paranoja, jednak to fakt! Ciągle ten sam silnik – klon przedwojennej jednostki napędowej RT125. Jak tu mówić o postępie technicznym, jeśli trzymamy się starych zasad, a wszelka inwencja nie jest dobrze widziana i wynagradzana!

Polityka Prywaności