Zaloguj się

Bazą zlotu był Hotel***** Pałac Pakoszów – jedna z najpiękniejszych rezydencji tego typu na Dolnym Śląsku. Na początek każdy pojazd został poddany ocenie technicznej i przeszedł gruntowną kontrolę w replice 100-letniej stacji diagnostycznej, zorganizowanej przez Bosch Service dla uczczenia 100-lecia tej sieci, która również przypada na 2021 r. Można było wymienić olej na Gulfa oraz dokonać niezbędnych regulacji. Całość nadzorowana była przez inż Zbigniewa Nowosielskiego, autorytet w dziedzinie odbudowy przedwojennych pojazdów, stale współpracującego z Muzeum Narodowym.

To był konieczny wstęp przed Wyścigiem Górskim „100 Years of Speed“, który odbył się następnego dnia na 4-kilometrowej, zamkniętej dla ruchu drodze. Trudna i bardzo niebezpieczna górska trasa powodowała, że rywalizacja była jeszcze ciekawsza. Widoczne z kabiny automobila ostre zbocza gwarantowały dodatkowy dreszczyk emocji. Pojazdy podzielono na trzy klasy: fabryczne Fordy T, wyścigowe Fordy T oraz pozostałe automobile do 1930 r. Punktualnie o 12 na trasę ruszyli goście honorowi czyli Marek Gieruszczak i Maciej Maciejewski na swoim pierwszym rajdowym Fiacie 126p. Zaraz potem wystartowały 100-letnie automobile! Mordercza trasa sprawiła, że stacja serwisowa miała co robić do późnej nocy! Nadpalone sprzegła, odkręcone wydechy, wytłuczone panewki i nawet brak benzyny tuż przed metą – to tylko niektóre przygody, jakie spotkały zawodników! Nie przyćmiły one jednak uśmiechów i emocji związanych z walką o 1. miejsce.  Zwycięzcą wyścigu został Ford Model T „Rajo“, kierowany przez p. Hrabala z Czech. To pojazd z niezwykle ciekawą historią. Został wykonany w wersji wyścigowej w 1918 r. przez firmę Hersta „Rajo“ Motor Company w Winconsin w USA i wyposażony w silnik 2,8 l, 4 cylindry, 36 HP, 8-zaworowy. Pierwszym właścicielem był Glen Schultz z Colorado Springs, który zwyciężył nim w 14-milowym wyścigu górskim PIKES PEAK w Nebrasce 5 września 1921 r. W jego posiadaniu było wiele rekordów prędkości. Obecnie samochód znajduje się w kolekcji Muzeum Techniki i Motoryzacji w Libercu.

Polityka Prywaności