Zaloguj się

100 lat Lanz Bulldoga

W 1921 r. Lanz przedstawił projekt jednego z pierwszych na świecie małych traktorów i to w dodatku zasilanego olejem napędowym. Zamiast dotychczas produkowanych, wielkich maszyn typu Felddank, Zugmaschine czy Traction Engine niemiecka firma z Mannheim zaprezentowała kompaktowy ciągnik o masie 2 ton – był to dziś legendarny Lanz HL 12PS – pierwszy Bulldog. W tym roku mija 100 lat od tamtego wydarzenia, a ponieważ niemal od ćwierci wieku zajmujemy się tymi traktorami postanowiliśmy uczcić tą rocznicę organizując mały pokaz orki i bronowania.

Kilka słów wyjaśnienia, co rozumiem przez pojęcie „zajmujemy się tymi traktorami” – otóż budujemy wierne kopie Lanzów HL 12PS, HM „Mops” 8PS i HP „Knicklenker”. Prócz tego wytwarzamy części zamienne do wyżej wymienionych traktorów na potrzeby tych, co chcą odrestaurować często niekompletne oryginalne maszyny. Bierzemy też na warsztat całościowe projekty do restauracji – na przykład niezwykle ciekawa „dwunastka” z Estonii na szerokich kołach (Balkanbulldog) obniżających nacisk jednostkowy maszyny na miękki grunt często występujący w „Pribałtyce”.

Śmiejemy się czasem z Ojcem, że jesteśmy obecnie jedyną wytwórnią traktorów w Polsce i to przynoszącą dochód!

100 lat Lanz Bulldoga100 lat Lanz Bulldoga
100 lat Lanz Bulldoga

Traktory systemu Lanz Bulldog…

…napędzane były dwusuwowymi półdieslami o zapłonie żarowym. Projekt silnika był dziełem inżyniera Fritza Hubera.

Lanz HL 12PS budowany był w latach 1921-27 w wielu wersjach:

  • jako ciągówka (tak sto lat temu określano w Polsce ciągnik) samojezdna z ogumieniem na masywach (były wersje z pojedynczymi – Gummibulldog – i podwójnymi – Doppelbulldog – masywami), używana do transportu;
  • z żeliwnymi kołami z bieżnikiem do lekkiego terenu – Eisenbulldog;
  • z szerokimi kołami do terenów podmokłych – Balkanbulldog;
  • przewoźny silnik omłotowy bez własnego napędu – Gespannbulldog;
  • silnik stacjonarny – Ortbulldog
  • jako mała, wąskotorowa lokomotywka.

Zbudowano przynajmniej 6332 sztuk wszystkich wersji. Był to niepodważalny sukces rynkowy.

Lanz HM „Mops” 8PS był zmniejszoną o 1/3 i lżejszą o połowę kopią „dwunastki”. Okazało się, że na tak mały ciągniczek nie ma zapotrzebowania i w latach 1923-25 zbudowano tylko 250 sztuk.

Lanz HP „Knicklenker” 12PS lub 15PS to z kolei najbardziej interesujący technicznie przedstawiciel wczesnych Bulldogów – posiada podwozie z napędem na wszystkie koła i sterowaniem przegubowym. Było jednak za wcześnie na tak skomplikowane pojazdy. Nawet w Niemczech kowale na wsiach nie potrafili naprawiać skomplikowanych mechanizmów napędowych i w latach 1923-26 powstało zaledwie 723 sztuk.

 

Polityka Prywaności